1.0 1.0 PENGENALAN
Pembinaan negara bangsa merupakan
suatu matlamat utama sesebuah negara dan boleh dianggap sebagai kemuncak
kejayaan bagi sesebuah negara, pentadbiran dan penduduknya. Merujuk kepada Malaysia, proses awal pembinaan negara bangsa lebih
tertumpu kepada keperluan politik. Usaha-usaha secara intensif bagi mencapai
matlamat mula dilaksanakan selepas peristiwa 13 Mei 1969 khususnya menerusi
rancangan Dasar Ekonomi Baru (DEB). Matlamat yang lebih jelas pula hanya muncul
ekoran pengenalan Wawasan 2020 oleh Tun Dr. Mahathir Mohamed pada tahun 1991.
Walaupun pelbagai usaha dilakukan oleh kerajaan dan
pemimpin namun unsur-unsur penghalang kebanyakannya berakar umbikan sentimen perkauman
masih mengepompongi sebahagian rakyat negara ini termasuklah pemimpin-pemimpin
politik yang sepatutnya berperanan sebagai role
model bagi mencapai matlamat tesebut. 1 Malaysia umpamanya, merupakan
antara agenda di bawah kepimpinan Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk membentuk
sebuah negara yang dikongsi bersama atau dianggap sepunya.
Keupayaan
membinan negara bangsa bergantung kepada perkongsian nilai serta semangat
patriotisme, lingua franca, integrasi, kewarganegaraan dan demokrasi. Keupayaan
membina sebuah negara bangsa merupakan kemuncak kejayaan sesebuah negara. Hal ini kerana tanpa perpaduan dan rasa kekitaan dalam
masyarakat perlbagai kaum akan menyebabkan berlakunya ketidakstabilan politik.
Pembinaan negara bangsa bagi sesebuah negara berbilang kaum seperti di Malaysia
adalah amat penting terutama dalam era globalisasi yang membenarkan pengaliran
secara bebas dan pantas bukan sahaja maklumat, modal serta manusia tetapi juga
sistem nilai, budaya dan kepercayaan daripada pelbagai negara.
2.0
PEMBINAAN NEGARA BANGSA DI MALAYSIA
2.1 Konsep dan Pengertian Negara Bangsa
Konsep negara bangsa merupakan bangsa
idaman yang ingin dijelmakan oleh sesebuah negara. Konsep negara bangsa
menjurus kepada sebuah negara yang berdaulat dengan rakyatnya hidup
bersatu-padu tanpa sentimen perkauman, keturunan, agama, bahasa, budaya,
semangat kedaerahan yang boleh menghalang kepada pembentukan negara bangsa. Usaha kearah pembinaan negara bangsa ini bukan
mudah kerana pembentukan negara bangsa sukar berlaku melalui perancangan dan
program tetapi ia terbina hasil daripada proses semula jadi di bawah asas
sejarah yang terbina sejak dahulu.
Terdapat tiga takrifan tentang ‘bangsa’. Pertama, bangsa boleh
dilihat dari sudut perundangan. Dalam konteks ini, konsep warganegara yang
menakrifkan bangsa Malaysia boleh terbentuk dengan tiga syarat iaitu menjadi
warga Malaysia, mengamal cara hidup Malaysia berlandaskan kebudayaan Melayu dan
menggunakan bahasa Malaysia sebagai bahasa harian. Kedua, pengertian ‘bangsa’
boleh dihurai berlandaskan keturunan darah yang menakrifkan manusia berdasarkan
ciri (biologi) dan budaya yang diwarisinya. Bangsa dalam pengertian ini membawa
maksud kaum, ras dan etnik. Ketiga, ‘bangsa’ dirujuk sebagai satu ‘nation’ yang membawa maksud komuniti
politik dalam wilayah tertentu. Konsep ini diperkuatkan lagi melalui ‘identiti
sepunya’ seperti perkongsian wilayah bersama, perkongsian ekonomi, perkongsian
masa hadapan bersama serta unsur-unsur subjektif yang dikongsi bersama merangkumi
bahasa, budaya dan sastera.
Menurut
Tun Dr. Mahathir Mohamad (1991) iaitu mantan Perdana Menteri Malaysia turut
menakrifkan ‘negara bangsa’ dibina dan dibangunkan dengan rakyat yang
menyanjung masa depan yang dikongsi
bersama, berintegrasi seluruh wilayah dan kelompoknya, menikmati kehidupan
bersama berasaskan persamaan hak dan keadilan, menumpukan taat setia dan
pengabdian yang tidak berbelah-bahagi terhadap bangsa dan negara mereka. Jika
diteliti pemyataan Tun Dr. Mahathir ini,
sesebuah negara itu diibaratkan sebagai sebuah keluarga yang setiap
rakyatnya adalah ahli dalam keluarga tersebut. Sebagaimana anak-anak diberikan
keadilan dan hak, rakyat dalam sesebuah negara juga harus merasakan bahawa
mereka diperintah secara adil dan diberikan hak masing-masing.
2.2 Proses Pembinaan Negara Bangsa
2.2.1 Bina Negara
Proses pembinaan negara bagi sesebuah
negara adalah tidak sama antara satu negara dengan negara yang lain. Proses pembinaan
negara ini dipengaruhi oleh faktor persekitaran. Ada sesetengah negara pernah
menjadi tanah jajahan manakala sebahagian negara pula merupakan negara merdeka
sejak awal penubuhannya. Justeru itu, ada negara yang mencapai tahap perubahan
yang cepat dan ada juga yang agak lewat. Hanya selepas perang Dunia Kedua
berakhir, wajah pembinaan negara berasaskan pelbagai kaum mula tergambar.
Sebelum tarikh tersebut, pembinaan negara bangsa hanya berkisar antara
orang-orang Melayu sahaja.
Bermula dengan rancangan
Malayan Union pada tahun 1946 dan kemudiannya pada tahun 1948, barulah
Persekutuan yang dicadangkan British
memberi wajah pelbagai kaum di negara ini yang sebenar apabila
Persekutuan Tanah Melayu yang ditubuhkan mula melonggarkan pemberian kerakyatan
bersyarat kepada penduduk bukan Melayu (Ismail Said, 2010). Akhirnya, pembinaan
negara menjadi realiti apabila kemerdekaan Tanah Melayu pada tahun 1957
diperoleh daripada Inggeris.
Sebagai mengukuhkan lagi
asas bina negara yang sudah dilakukan, ia diikuti pula dengan pelaksanaan
penubuhan Persekutuan Malaysia pada tahun 1963. Hasilnya, Malaysia wujud
sebagai sebuah negara berdaulat dan bebas daripada cengkaman penjajahan.
Biarpun begitu pada saat itu apa yang ada ialah hanya sebuah pembinaan negara
sahaja.
2.2.2 Bina Bangsa
Perkembangan pada tahap kedua
dimulakan selepas kemerdekaan 1957 dengan memperlihatkan bentuk perhubungan
awal yang longgar antara kaum. Dasar Pecah dan Perintah British telah menambah
sukarkan lagi proses ini, begitu juga kesan Perang Dunia Kedua yang
merenggangkan hubungan kaum Melayu dan Cina.
Interaksi antara anggota
masyarakat pada tahap ini berada dalam paras yang minimum sebagai contoh mereka
hanya bermasyarakat dalam bentuk pertemuan ketika menjalankan urusan perniagaan
ataupun urusan harian seperti pekerjaan dan lain-lain. Secara keseluruhannya,
tahap ini adalah tidak memuaskan hati kerajaan dan jelas amat minimum dalam
usaha menyatukan semua warganegara pelbagai kaum sebagai suatu bangsa.
2.2.3 Penyertaan Rakyat
Berdasarkan perkembangan tahap Kedua,
adalah jelas proses pembinaan negara bangsa tidak akan tercapai tanpa
penyertaan menyeluruh daripada keseluruhan rakyatnya. Ini bermaksud setiap
anggota masyarakat mestilah berganding bahu dalam mewujudkan suasana yang dapat
membantu wujudnya kesatuan yang dicari. Pada tahap ini perhubungan antara kaum
menjadi rencam dan wujud kepelbagaian.
Konfrontasi dengan negara
jiran Indonesia, begitu juga dengan peristiwa 13 Mei 1969 yang mewujudkan
situasi saling bergantungan antara anggota masyarakat. Jurang perbezaan yang wujud antara mereka cuba dirapatkan, nilai persamaan dan
kerjasama kaum dicari serta diperluaskan sebagai usaha mewujudkan perpaduan dan
integrasi nasional. Pada tahap ini, masyarakat sudah diintegrasikan ke dalam
suatu bangsa yang memiliki nilai-nilai identiti yang sama dan mula membentuk
sebuah negara bangsa Malaysia.
2.2.4 Pengagihan Nilai-Nilai Masyarakat
Proses pembinaan negara bangsa
Malaysia semakin hampir menjadi kenyataan. Toleransi, saling membantu dan
persefahaman banyak meningkatkan tahap integrasi antara kaum di Malaysia.
Biarpun begitu tanpa usaha-usaha selanjutnya proses mengekalkan momentum kearah
bangsa Malaysia yang satu seperti yang sedia ada akan menjadi kendur.
Pengekalan yang
dimaksudkan ialah memastikan rakyat berpuas hati dengan usaha yang dijalankan
kerajaan dan terdapat pengagihan nilai-nilai masyarakat yang sama adil dan sama
rata. Kepuasan hati anggota masyarakat itu kemudiannya diterjemahkan kepada
kesediaan mereka tolong menolong, bersatu hati dan bersama mewujudkan negara
bangsa Malaysia. Maksud pengagihan pula meliputi semua aspek sosial, ekonomi
dan politik. Walau bagaimanapun proses pengagihan yang adil ini tidak harus
disalah ertikan dan dilakukan mengikut satu cara sahaja. Pengagihan yang adil
itu haruslah mengambil kira dan menimbangkan keadaan perkembangan negara sejak
sebelum merdeka dan sehinggalah kepada hari ini.
3.0
Pengertian dan Konsep Perlembagaan
Perlembagaan merupakan satu dokumen
yang mengandungi semua susunan peraturan dan undang-dasar yang dianggap penting
bagi menjalankan pentadbiran dan pemerintahan
sesebuah negara. Perlembagaan merupakan satu dokumen yang mengandungi
semua undang-undang asas negara. Perlembagaan
ini wujud hasil daripada kehendak keadaan semasa dan diasaskan atas kebolehan
kerajaan untuk menjamin kesemua yang terkandung di dalam perlembagaan itu. Jika
undang-undang yang dikanunkan tidak dapat dilaksanakan maka perlembagaan itu
tidak bermakna. Oleh yang demikian, perlembagaan mestilah dipegang teguh dan
seimbang dengan hasrat orang ramai.
Secara
ringkasnya dapatlah kita simpulkan bahawa perlembagaan ialah undang-undang yang
mengandungi prinsip serta peraturan yang menjadi tunjang kepada pembentukan
kerajaan dan juga menjadi panduan kerajaan untuk melaksanakan dasar dan
mentadbir negara. Perlembagaan menjadi asas penting untuk menjamin
kesinambungan pentadbiran dan kestabilan politik bagi menjamin pentadbiran yang
jujur, telus, amanah dan adil serta menjamin taat setia rakyat kepada negara.
3.1 Unsur-unsur Tradisi dalam Perlembagaan
Kebanyakan Perlembagaan Persekutuan
mengandungi amalan yang diwarisi daripada zaman penjajahan British kecuali
peruntukan mengenai pentadbiran, parlimen dan kewarganegaraan. Terdapat
juga fasal-fasal yang diwarisi sejak zaman penjajahan dan sehingga kini masih
dikekalkan dalam Perlembagaan Persekutuan. Unsur-unsur tradisi sebenarnya telah
wujud sejak ratusan tahun yang lalu sebelum pembentukan perlembagaan pada tahun
1957. Unsur-unsur tradisi ini dianggap sebagai satu kontrak sosial yang
meliputi empat aspek iaitu institusi beraja, agama Islam, bahas Melayu dan
kedudukan istimewa orang Melayu.
Keempat-empat
unsur tradisi ini diserap sebagai sebahagian kandungan penting dalam
perlembagaan persekutuan. Ia berperanan menstabilkan sistem politik negara dan
menjamin kesejahteraan rakyat. Suruhanjaya Reid membuat laporan yang menekankan
bahawa betapa pentingnya perlembagaan yang mengambil kira faktor-faktor
sejarah, tradisi, ekonomi dan sosial yang wujud sebelum tahun 1957. Ini telah
menunjukkan bahawa betapa pentingnya unsur-unsur tradisi sehingga dilindungi di
bawah Akta Hasutan dan dianggap sebagai isu-isu sensitif sekiranya dijadikan isu
perbincangan awam. Ia juga merupakan satu pra-syarat dan permuafakatan yang
telah dipersetujui bersama dan sama-sama diterima orang Melayu dan bukan
Melayu. Ini bermakna bahawa orang Melayu diberikan hak keistimewaan, Islam
menjadi agama rasmi persekutuan dan bahasa Melayu diterima sebagai bahasa
kebangsaan sebagai pra-syarat penerimaan hak kewarganegaraan oleh etnik bukan
Melayu.
3.1.1 Kedudukan Istimewa Orang Melayu dan
Bumiputera
Unsur tradisi yang pertama adalah
kedudukan istimewa orang Melayu yang telah termaktub dalam Perkara 153
Perlembagaan Persekutuan. Di bawah peruntukan ini, Yang di-Pertuan Agong
bertanggungjawab untuk memelihara kedudukan istimewa yang dimiliki oleh orang
Melayu dan kaum Bumiputera di negeri Sabah dan Sarawak serta kepentingan sah
kaum-kaum lain.
Orang Melayu menurut
tafsiran Perlembagaan Persekutuan, Perkara 160, membawa erti seseorang yang
menganuti agama Islam, lazim bercakap bahasa Melayu, menurut adat Melayu dan
yang lahir sebelum Hari Merdeka di Persekutuan atau Singapura atau yang lahir
sebelum Hari Merdekadan ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan atau di
Singapura, atau yang pada Hari Merdeka berdomisil di Persekutuan atau di
Singapura, atau ialah zuriat seseorang yang demikian.
Bumiputera di Sabah dan Sartawak pula
ialah:
1.
Di Sarawak : mana-mana suku kaum
asli iaitu Bukitan, Bidayuh, Dusun, Dayak Laut, Dayak Darat, Kadazan, Kelabit,
Kayan, Kenyah,Kajang,Lugat, Lisum, Melayu, Melanau, Murut, Penan, Sian, Tagal,
Tabun dan Ukit atau dia berketurunan campuran daripada kaum tersebut.
2.
Di Sabah : anak atau cucu kepada seorang daripada suatu kaum asli Sabah
dan dia telah dilahirkan di Sabah.
Menurut Wu Min Aun (1981),
dalam Perlembagaan Persekutuan, hak-hak orang Melayu dan bumiputera di Sabah
dan Sarawak ada dinyatakan dalam Perkara 153. Hak Istemewa Orang Melayu dan
bumiputera meliputi: Bidang Perkhidmatan Awam – Perkara 153 (2, 3 dan 4);
Bidang Ekonomi – Perkara 153 (6) dan Bidang Pelajaran – Perkara 153 (2, 3 dan
4). Selain itu, kedudukan istemewa orang Melayu dan bumiputera yang lain juga
terdapat dalam peruntukan Perkara 89 dan 90, iaitu berhubung dengan tanah rizab
Melayu; dan Perkara 8(5)(f) berkenaan kemasukan orang Melayu dalam Rejimen
Askar Melayu dengan pengecualian orang bukan Melayu sebagaimana dikuatkuasakan.
Hak-hak ini tidak boleh dipertikaikan dan ia dilindungi di bawah Akta Hasutan
1948 (Pindaan 1971).
3.1.2 Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
Unsur tradisi seterusnya yang disentuh
dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 melalui Perkara 152 adalah
bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan. Dalam fasal tersebut telah
disebutkan bahawa,‘bahasa kebangsaan adalah bahasa Melayu dan akan kekal
seperti itu seperti yang diperuntukkan oleh Parlimen, dengan peruntukan bahawa
(a) tidak ada seseorang pun yang akan dihalang dari menggunakan (kecuali
hal-hal rasmi), atau mengajar atau mempelajari bahasa-bahasa lain dan (b) tidak
ada sebarang peruntukan dalam fasal ini yang boleh mengganggu hak kerajaan
persekutuan atau sebarang kerajaan negeri untuk memelihara dan memperkembangkan
dan pengkajian bahasa komuniti lain.
Bahasa Melayu telah
digunakan secara meluas untuk tujuan-tujuan rasmi seperti dalam mesyuarat,
urusan surat menyurat dan prosiding perundangan negeri-negeri Melayu dalam
kebanyakan negeri Melayu terutamanya Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
sebelum Perang dunia kedua lagi. Namun selepas perang, keadaan mula berubah
hasil daripada penerimaan sistem perundangan British. Namun begitu, setelah
Malayan Union dimansuhkan, Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu tetap
mengekalkan bahasa Melayu dan Inggeris sebagai bahasa rasmi dalam Majlis
Mesyuarat Kerja Persekutuan kecuali catatan dalam bentuk penulisan mestilah dibuat
di dalam bahasa Inggeris.
Penghakisan sedikit demi sedikit
penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi mula membimbangkan para golongan
cendekiawan pada masa itu termasuklah Dato Onn Jaafar dan Abdul Rahim Kajai
yang berpendapat bahawa ini merupakan tanda penjajahan British yang sangat
ketara ke atas negeri-negeri Melayu dan masyarakat Melayu. Pencapaian
kemerdekaan pada tahun 1957 telah membawa satu sinar baru kepada bahasa Melayu
di bawah Perkara 152(1) Perlembagaan Persekutuan.
3.1.3 Agama Islam sebagai agama rasmi
Agama Islam menjadi agama anutan orang
Melayu sejak lebih 600 tahun lalu. Walaupun dijajah oleh tiga kuasa asing,
iaitu Portugis, Belanda dan British, orang Melayu masih kuat berpegang kepada ajaran
Islam. Selepas merdeka, kedudukan agama Islam terus terpelihara dan menjadi
agama rasmi persekutuan. Namun, agama-agama lain masih boleh diamalkan dengan
bebas dalam mana-mana bahagian Persekutuan. Ini telah dijelaskan dalam Perkara
3 bahawa bahawa agama Islam ialah agama rasmi bagi Persekutuan tetapi
agama-agama lain boleh diamalkan dengan bebas.
Selaras dengan kedudukan
Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, kerajaan pusat diberi kuasa untuk
membelanjakan wang bagi tujuan pentadbiran agama islam dan undang-undang Syariah. Penerimaan Islam
sebagai agama Persekutuan membolehkan kerajaan pusat atau negeri menubuh,
menyelenggara dan membantu pertubuhan-pertubuhan Islam. Pelbagai bantuan
disediakan untuk tujuan ini seperti peruntukan perbelanjaan bagi keperluan
majlis-majlis keagamaan.
3.1.4 Pemerintahan Beraja
Sebelum kedatangan penjajah,
negeri-negeri Melayu telah berabad-abad amalkan sistem pemerintahan beraja. Raja berkuasa secara mutlak dalam semua urusan
pemerintahan dan pentadbiran negeri. Baginda dibantu oleh para pembesar negeri.
Selepas pendudukan Jepun, kerajaan British bercadang untuk menubuhkan satu
bentuk pemerintahan bercorak kesatuan yang dikenali sebagai Malayan Union.
Melalui cadangan Malayan Union ini, raja-raja kekal sebagai pemerintah atas
nama dan kuasa mereka dihadkan kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan
agama Islam dan adat istiadat Melayu sahaja.
Setelah mendapat bantahan
hebat daripada orang Melayu, Malayan Union dibubar dan gantikan dengan satu
perlembagaan baharu yang dikenali sebagai Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu
pada tahun 1948. Perlembagaan baharu ini sedikit sebanyak telah memulihkan
semula kedudukan raja-raja Melayu. Seiring dengan itu, beberapa perubahan telah
dilakukan ke atas institusi beraja untuk disesuaikan dengan amalan demokrasi
berparlimen.
4.0 PERISTIWA PENTING
4.1 PERISTIWA BERDARAH 13 MEI 1969
Tragedi berdarah 13 Mei 1969 merupakan
satu detik hitam dalam lipatan sejarah negara. Usaha pembentukan gagasan
Malaysia pada tahun 1963 bermatlamat kearah membina sebuah negara bangsa namun
terbantut kerana akibat peristiwa ini. Pertelingkahan kaum yang terjadi ini
telah mengakibatkan negara telah kehilangan banyak nyawa dan juga kerugian
harta benda. Ia berkait rapat dengan Pilihanraya Umum 1969 dan merupakan puncak
manifestasi masalah perpduan kaum di Malaysia. Dalam pilihanraya pada tahun tersebut,
banyak isu sensitif telah dibangkitkan dan ditimbulkan seperti bahasa
kebangsaan, kedudukan istimewa orang Melayu dan hak kerakyatan orang bukan
Melayu. Dalam pilihanraya tahun 1969, Parti Perikatan gagal memporelah dua per
tiga dalam Dewan Rakyat manakala Parti Gerakan dan DAP yang berjaya memporolehi
sebanyak 25 kerusi telah mengadakan perarakan di Kuala Lumpur sambal menghina
bangsa Melayu.
Oleh yang demikian, hal
ini telah memberikan tamparan hebat kepada orang Melayu dan akhirnya UMNO telah
mengadakan perarakan balas sebagai tanda bantahan terhadap penghinaan yang
dilakukan oleh parti DAP dan Gerakan. Dalam suasana yang tegang dan penuh emosi
itu, maka tercetuslah perisitiwa 13 Mei 1969. Peristiwa tersebut telah
mengorbankan ramai orang dan menyebabkan banyak kerosakan harta benda (Abu Bakar Hamzah, 1970). Ia juga telah
menyebabkan negara kita telah menjadi tumpuan seluruh dunia. Sebenarnya,
peristiwa ini merupakan masalah perpaduan yang memang telah lama berakar umbi
disebabkan oleh British yang telah memainkan peranan yang cukup besar untuk
mewujudkan keadaan sedemikian rupa. Rusuhan kaum 13 Mei telah mendorong kerajaan untuk lebih aktif dan lebih
agresif dalam usaha mengatasi permasalahan kaum yang telah wujud berabad
lamanya.
4.1.1 Sosioekonomi Antara Budaya Etnik
Dasar pecah perintah dilaksanakan oleh
British telah meninggalkan kesan negatif pada negara. Pada zaman pemerintahan
British, British telah mengasingkan kelompok-kelompok kaum etnik berdasarkan
kegiatan ekonomi. Ini dilakukan oleh mereka kerana demi menjaga kepentingan
mereka agar tidak terjejas dengan kewujudan perpaduan kaum kerana mereka mahu
mengeksploitasi semaksima mungkin kekayaan semulajadi yang terdapat di
Malaysia. Justeru itu, mereka telah menetapkan status dan peranan yang berbeza
bagi setiap kaum seperti orang Melayu digalakkan tinggal di kampung, kaum Cina
digalakkan untuk tinggal di bandar manakala kaum India pula digalakkan untuk tinggal
di kawasan-kawasan estet.
Dasar
ini telah berjaya direalisasikan oleh dan kesannya interaksi antara kaum hanya
berlaku di pejabat dan di pasar sahaja. Apabila ini berlaku, maka lahirlah
perasaan syak wasangka antara satu kaum dengan kaum yang lain. Kemarahan orang
Melayu terhadap ketidakadilan ekonomi mendorong kepada perpecahan kaum. Namun jika diperhalusi isu ini, orang
Melayu tidak patut marah kerana mereka tidak cuba berusaha untuk bersaing
dengan kaum-kaum lain untuk lebih maju dan bukannya sentiasa menyalahkan
takdir.
5.0 Dasar-dasar Kerajaan ke Arah Perpaduan
Masyarakat Majmuk di Malaysia
5.1 Dasar Pendidikan Kebangsaan
Dasar Pendidikan Kebangsaan adalah
hasil daripada Akta Pelajaran 1961 yang berdasarkan syor laporan Razak 1956 dan
Laporan Rahman Talib 1960. Ia telah dimaktubkan dalam Ordinan Pendidikan 1957.
Pada amnya, dasar ini bertujuan untuk membantu menyatupadukan rakyat Malaysia
yang berbilang bangsa dan kaum melalui satu sistem pendidikan yang
menitikberatkan penggunaan Bahasa Melayu dalam pembelajaran. Bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar yang utama serta
berasaskan kokurikulum, peperiksaan dan kegiatan kokurikulum yang sama. Antara
langkah yang telah diambil ialah Bahasa Inggeris diwajibkan di semua sekolah
rendah. Selain itu, Bahasa Melayu dan Inggeris diwajibkan di semua sekolah
peringkat menengah. Kurikulum yang
disediakan juga mempunyai sukatan pelajaran yang sama. Aktiviti kokurikulum
yang dapat memupuk disiplin dan perpaduan juga digalakkan.
Dasar pendidikan ini penting bagi memupuk perpaduan tertumanya langkah
yang menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar yang utama. Ini
memberikan kefahaman dan rasa saling memahami sambal menghindarkan rasa syak
wasangka antara satu sama lain kerana mereka dapat berkomunikasi menggunakan
bahasa tunggal iaitu Bahasa Melayu.
Melalui aktiviti kokurikulum pula ia akan dapat melahirkan insan generasi yang
dapat menghargai perpaduan dan bermoral tinggi agar tidak berlaku peristiwa 13
Mei 1969. Ia juga boleh dihayati menerusi falsafah pendidikan negara yang telah
ditetapkan seperti yang berikut:
‘‘Pendidikan di Malaysia adalah suatu
usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi
potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan
yang harmonis dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani
berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi
melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara”.
5.2 Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Dasar Kebudayaan Kebangsaan penting
bagi memenuhi hasrat dan aspirasi negara membangun yang mempunyai penduduk
berbilang kaum seperti Malaysia. Pengalaman Malaysia telah membuktikan kepada
dunia luar bahawa penduduk berbilang kaum dan agama boleh berpegang kepada satu fahaman budaya yang sama. Maka daripada
itu, identiti dan keperibadian kebudayaan Malaysia boleh dianggap unik. Dasar
ini menjadi garis panduan dalam membentuk, mewujudkan dan mengekalkan identiti
negara di kalangan dunia antarabangsa. Dasar Kebudayaan
Kebangsaan telah dirangka berteraskan tiga prinsip utama yang telah ditetapkan
oleh Kongres Kebudayaan Kebangsaan 1971 iaitu:
a) Kebudayaan Kebangsaan Malaysia
hendaklah berteraskan kebudayaan rakyat asal rantau ini;
b) Unsur-unsur kebudayaan lain yang sesuai
dan wajar boleh diterima menjadi unsur Kebudayaan Kebangsaan.
c) Islam menjadi unsur penting dalam
pembentukan dalam pembentukan Kebudayaan Kebangsaan.
Dasar ini penting kepada
rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan mempunyai kebudayaan yang berbeza
kerana ia dapat saling memberi kefahaman tentang budaya masing-masing agar
perasaan prasangka antara satu sama lain dapat dihindari. Selain itu, dasar ini
juga menolak unsur-unsur Barat yang tidak sesuai dengan kebudayaan yang
terdapat di Malaysia (Mohd Ayop Abd Razid, 2009). Ini kerana matlamat Dasar
Kebudayaan Kebangsaan adalah untuk memupuk dan menjamin keutuhan identiti
kebangsaan. Di samping itu, dasar ini juga ialah untuk memperkayakan dan
meningkatkan mutu kehidupan dan menanam sikap kerohanian yang seimbang dengan
pembangunan kebendaan di Malaysia.
5.3 Rukun Negara
Menyedari masyarakat berbilang kaum di
Malaysia tidak mempunyai matlamat yang jelas maka kerajaan memperkenalkan Rukun
Negara untuk memberi garis panduan yang lebih jelas kepada masyarakat berbilang
kaum di negara ini. Rukun Negara
juga menjadi hasrat bagi mencapai dasar pembangunan perpaduan.
Prinsip-prinsip Rukun Negara dapat
dilihat seperti yang berikut:
a)
Kepercayaan kepada Tuhan
b)
Kesetiaan
kepada Raja dan Negara
c)
Keluhuran
Perlembagaan
d)
Kedaulatan
Undang-undang
e)
Kesopanan
dan Kesusilaan
Rukun Negara dicipta
ekoran daripada rusuhan kaum pada 13 Mei 1969. Tragedi ini telah menyedarkan
pihak kerajaan bahawa perpaduan kaum dan integrasi nasional di Malaysia
merupakan suatu masalah yang sudah lama terpendam. Rukun Negara bertujuan
mewujudkan perpaduan antara kaum melalui amalan unsur-unsur kemanusiaan sejagat
seperti kepercayaan kepada Tuhan, kedaulatan undang-undang dan pemupukan
sifat-sifat keperibadian yang tinggi.
6.0 RUMUSAN
Secara keseluruhannya, konsep
pembinaan negara bangsa adalah sesuatu yang melibatkan proses yang panjang.
Namun begitu, walaupun ia merupakan proses yang sukar, pembinaan negara bangsa
amat penting dalam sesebuah negara masyarakat majmuk seperti di Malaysia.
Pembinaan negara bangsa yang mantap memerlukan penyertaan menyeluruh dari
setiap anggota masyarakat dan jentera kerajaan.
Ancaman luar akan datang
tanpa mengira masa dalam pelbagai bentuk sama ada secara langsung atau tidak
langsung. Justeru itu, Malaysia harus bersedia dengan asas pegangan
nasionalisme yang betul iaitu nasionalisme yang dimiliki oleh sebuah kumpulan.
Tetapi jika nasionalisme yang dipegang itu masih lagi berasaskan semangat
assabiyah, maka negara tidak akan maju kerana banyak masa dan kos terbuang
begitu sahaja.
Kerajaan telah berusaha
menyusun semula masyarakat melalui dasar-dasar yang dijalankan sejak berlakunya
peristiwa 13 Mei 1969. Kerana itu generasi hari ini harus memahami kedudukan
masyarakat pada masa dahulu dan menjadikannya iktibar dan panduan di masa
hadapan dalam membina sebuah negara bangsa yang bersatu padu.
kalau dari segi sosial?
ReplyDeleteblog ini membantu saya menyiapkan tugasan sejarah saya.tahniah dan trima kasih blogger.
ReplyDeletei wish i know the writer sebab nak buat citation huhu
ReplyDeletesame!! dah tahu ke writer?
DeleteTHANK YOU!!
ReplyDeletetenkiuk
ReplyDelete