4.0 Peranan Penjajah
Melalui rentetan sejarah negara kita,
terdapat begitu banyak perkara yang telah dibawa masuk ke dalam negara kita. Ia
merangkumi dari aspek politik, ekonomi dan sosial. Peranan penjajah ketika itu
bermotifkan kepada kepentingan mereka semata-mata iaitu memonopoli ekonomi di
Tanah Melayu, Singapura dan Kepulauan Borneo merangkumi Sabah dan Sarawak.
Setiap penjajah yang menjajah negara kita ketika itu seperti British dan Jepun
merupakan satu kuasa besar dan kita hanya mampu menerima penjajahan mereka
kerana mereka telah berada jauh ke depan daripada kita. Dari segi ilmu pengetahuan, teknologi dan sistem
pemerintahan mereka adalah mantap berbanding dengan kita. Antara peranan
penjajah ketika itu adalah merangkumi aspek;
4.1 Politik
Melalui Perjanjian Inggeris-Belanda
1824, British telah berkuasa penuh di Tanah Melayu sehingga menubuhkan
Negeri-Negeri Selat. Semasa penjajahan British di Tanah
Melayu sistem politik yang diamalkan adalah Sistem Residen. Residen berkuasa
dalam semua hal kecuali berkaitan dengan agama Islam dan adat istiadat orang
Melayu ketika itu. Sultan hanya berkuasa bahagian agama Islam dan adat istiadat
orang Melayu serta terpaksa menerima nasihat Residen yang diajukan ketika itu.
Pada ketika itu, kuasa Sultan adalah terbatas. British telah berkuasa dalam
bidang politik, ekonomi dan sosial kerana segala keputusan yang dibuat adalah
berdasarkan kepada nasihat Residen dan Sultan terpaksa akur dengan keputusan
yang dibuat.
Politik di Tanah Melayu ketika itu berdasarkan kepada
sifat imperialisme yang telah diamalkan oleh pihak British. Imperialisme
membawa maksud perkembangan kawalan sama ada secara langusng atau tidak.
British menganggap bahawa mereka paling berkuasa menyebabkan mereka ingin
membangunkan masyarakat yang mundur. Semasa Persekutuan Tanah Melayu memperoleh
kemerdekaan, British telah memastikan dahulu hubungan antara kaum terjalin
baik. Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (CLC) ditubuhkan untuk mewujudkan
perpaduan kaum. Selain itu, Sistem Ahli telah ditubuhkan oleh British bagi
memastikan pemimpin dan penduduk Persekutuan Tanah Melayu bersedia berkerajaan
sendiri. Semasa penjajahan Jepun, Jepun telah membangkitkan semangat Asia
kepada penduduk Tanah Melayu dengan menggunakan slogan ‘‘Asia Untuk Orang
Asia’’ dan ‘‘Kawasan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya’’. Ini memberikan
kesan kepada penduduk Tanah Melayu untuk mendapatkan kemerdekaan.
4.2 Ekonomi
Dari aspek ekonomi, dapat dilihat
peranan penjajah amat ketara. Hal ini kerana penjajahan yang dilakukan oleh
pihak British adalah bertujuan mengaut
keuntungan segala hasil bumi seperti bijih timah, kayu balak dan sebagainya.
Atas pembawaan masuk imigran Cina dan India ke Tanah Melayu menyebabkan berlaku
masyarakat majmuk pada masa kini. Pihak British telah memecah-mecahkan kelompok
kaum ini mengikut ekonomi menyebabkan tidak berlaku hubungan perpaduan di
antara kaum. Peranan British ketika itu adalah untuk meningkatkan ekonomi Tanah
Melayu, meningkatkan infranstruktur dan mempersiapkan orang Melayu berkerajaan
sendiri.
Pada
zaman penjajahan Jepun iaitu pada Disember tahun 1941. Ekonomi yang dijalankan
adalah ekonomi sara diri kerana kemusnahan yang teruk semasa pihak Jepun
berperang dengan kerajaan British. Pihak Jepun tidak mengeksport barang-barang kepada negara-negara Eropah
ketika itu. Catuan makanan telah dilaksanakan oleh pihak Jepun. Peranan Jepun
ketika itu hanyalah untuk menjadi kepentingan mereka semata-mata. Setelah Tanah
Melayu memperoleh kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, ekonomi Persekutuan Tanah
Melayu telah digubal semua dengan pertubuhan-pertubuhan pembangunan ekonomi
luar bandar, sehinggalah pada tahun 1970 Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah
diperkenalkan. DEB bermatlamatkan membasmi kemiskinan dan menyusun semula
masyarakat bagi mengurangkan dan menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi
ekonomi.
4.3 Sosial
Dari aspek sosial, peranan penjajah
amat besar dan dapat dilihat dengan jelas. Perkara utama yang dilihat adalah
pendidikan. Pendidikan merupakan perkara penting yang dititikberatkan oleh
penjajah. Sebelum mencapai kemerdekaan British telah melaksanakan sistem
pendidikan berteraskan sistem pendidikan Inggeris. Walaupun wujudnya sekolah
Inggeris namun bukan semua anak-anak Melayu dapat memasukinya. Hal ini berlaku
disebabkan British berpendapat jika orang-orang Melayu belajar dengan pandai
akan menyebabkan kedudukan Inggeris tergugat. Pada zaman penjajahan, dasar
pendidikan, sistem pendidikan, keberkesanan positif, perpaduan dan pelaksanaan
mempunyai banyak kelemahan semasa penjajahan British. Semasa
penjajahan British juga mereka telah memperkenalkan Sekolah Jenis Vernakular. Selain
itu, satu badan telah dibina iaitu Jawatankuasa Penasihat Pusat pada tahun 1949
untuk mengurangkan jurang antara kaum dan mengintegrasikan semua kaum ke arah
satu negara yang satu. Tetapi cadangan Jawatankuasa ini telah ditolak oleh
Majlis Perundangan Persekutuan kerana bercanggah dengan pendidikan di Tanah
Melayu pada tahun 1950.
Oleh itu, lahirlah
kajian yang dilakukan oleh pihak British seperti L.J Barnes dan H.R Cheeseman
yang berperanan sebagai perintis kepada peningkatan sistem pendidikan di Tanah
Melayu. Sekolah Vernakular Melayu, Cina dan India terpisah-pisah antara satu
sama yang lain mengikut kegiatan ekonomi dan kepentingan kaum mereka. Maka dari
segi pendidikan jelas di sini menyebabkan kesukaran untuk mencapai perpaduan.
British tidak memainkan peranan yang adil terutama dari segi layanan yang
setaraf kepada semua bangsa. Contohnya, sekolah vernakular Melayu dan Tamil
hanya terhad untuk sekolah rendah sahaja, manakala sekolah vernakular Cina
mendapat keistimewaan melalui Sekolah Rendah (6 tahun), Junior Middle (3 tahun)
dan Senior Middle (3 tahun). Lulusan untuk sekolah Melayu hanya setakat memenuhi keperluan tenaga manusia yang paling
rendah. Oleh sebab itu, peranan British yang dapat dilihat adalah melahirkan
pelbagai sekolah di Tanah Melayu ketika itu seperti Sekolah Pondok yang sedia
ada, Sekolah Inggeris dan Sekolah Vernakular.
Selain itu, pihak
British juga telah mula membantu masyarakat Tanah Melayu apabila menyedari
pentingnya pendidikan apabila Tanah Melayu ingin berkerajaan sendiri. Laporan
Barnes 1950 telah digubal oleh L.J Barnes untuk meningkatkan pendidikan
masyarakat Tanah Melayu. Beliau telah mengesan Sekolah Vernakular telah memberi
kesan buruk kepada perpaduan masyarakat. Oleh itu, beliau telah membubarkan
Sekolah vernakular dan menggantikannya kepada Sekolah Kebangsaan yang
menggunakan bahasa Melayu dan Inggeris sebagai bahasa pengantar . Hal ini juga dapat menghilangkan rasa perkauman antara kaum.
Pada tahun 1951, Laporan Fenn-Wuu dibuat untuk mempertahankan Sekolah
Vernakular Cina. Perkara yang dibangkitkan adalah penggunaan bahasa pengantar adalah
bahasa Melayu, Inggeris dan bahasa ibunda setiap kaum di Tanah Melayu.
Pada tahun 1956, Penyata Razak telah digubal
untuk meningkatkan sistem pendidikan Tanah Melayu akibat kelemahan Laporan
Barnes dan Fenn-Wuu. Sekolah Vernakular dan Sekolah Kebangsaan telah dikekalkan
untuk memastikan keadilan kepada sistem pendidikan dengan bantuan pihak
British. Bahasa pengantar adalah mengikut jenis sekolah, sekolah kebangsaan
bahasa pengantarnya Bahasa Melayu dan Inggeris manakala Sekolah Vernakular
bahasa pengantarnya adalah Bahasa Melayu dan Inggeris sebagai matapelajaran
wajib dan bahasa ibunda setiap kaum. Di sekolah kebangsaan sekiranya terdapat
15 orang murid berbangsa Cina dan India,
maka mata pelajaran bahasa ibunda mereka akan diajar. Bagi memantapkan sistem
pendidikan pihak British telah memberi petunjuk dan pemerhati kepada
penambahbaikkan sistem pendidikan di Tanah Melayu. Laporan Rahman Talib telah
dibina pada tahun 1961 untuk memantapkan lagi sistem pendidikan yang sama
kepada semua sekolah di Tanah Melayu ketika itu.
Pada awalnya pihak
British telah melaksanakan sistem pendidikan yang membawa kesan negatif kepada
perpaduan kaum namun setelah menyedari sudah tiba masanya Tanah Melayu
berkerajaan sendiri, pihak British tampil membantu pemimpin-pemimpin Tanah
Melayu untuk meningkatkan sistem pendidikan. Akhir kata, dapat dijelaskan
bahawa pihak British membawa kepada kebaikan sistem pendidikan negara kita
apabila mereka memperlihatkan cara-cara untuk meningkatkan pendidikan sekaligus
dapat memakmurkan perpaduan kaum yang longgar walaupun pada awalnya mereka yang
menghasilkan sistem pendidikan vernakular ini.
No comments:
Post a Comment