3.0 Peristiwa Hijrah Rasulullah s.a.w dari
Kota Makkah ke Kota Madinah
Nabi Muhammad s.a.w telah berdakwah di
Kota Makkah selama 13 tahun dengan menghadapi pelbagai cabaran dan ancaman yang
diterima daripada masyarakat Arab Quraisy di Makkah semasa menyebarkan Islam.
Masalah ini mula berkurangan apabila Nabi Muhammad s.a.w memenuhi tuntutan
wahyu dari Allah S.W.T supaya baginda berhijrah ke Kota Madinah. Hal ini kerana Allah S.W.T. akan sentiasa bersama
Rasulullah s.a.w dalam memberi bantuan sepertimana dalam al-Quran yang membawa
maksud “Jika kamu tidak menolong
(muhammad s.a.w.), maka sesungguhnya Allah telah menolongnya; (iaitu) ketika
orang kafir (musyrikin Makkah) mengeluarkannya (dari Makkah), sedang dia
merupakan salah seorang daripada dua orang ketika keduanya berada dalam gua,
diwaktu dia berkata kepada temannya. ‘Janganlah kamu berdukacita, sesungguhnya
Allah bersama kita.” (Surah at-Taubah ayat 40).
3.1 Kaitan Antara Penjelajahan dan Penerokaan
Dan Peristiwa Hijrah
Rasulullah s.a.w dari Mekah ke
Madinah
3.1.1 Perintis Kepada Kekuatan Masyarakat Islam
Penjelajahan dan penerokaan Islam
berkait rapat dengan peristiwa Hijrah Nabi Muhammad s.a.w. Hijrah Rasulullah
s.a.w dari Kota Makkah ke Kota Madinah merupakan pemangkin kepada kebangkitan
dan kekuatan umat Islam. Secara tidak langsung, tindakan Rasulullah s.a.w telah menjadi contoh dan teladan kepada para
penjelajah dan peneroka Islam yang menjelajah dan meneroka untuk mengubah atau
mencari ruang hidup yang lebih baik.
Menerusi hijrah telah
mempertingkatkan keyakinan dan keimanan serta tabah dalam memperjuangkan
keadilan dan kebenaran. Menerusi semangat hijrah, umat Islam telah berjaya
membebaskan masyarakat dari belenggu penjajahan Rom dan Parsi. Dalam tempoh tidak
sampai satu abad umat Islam telah berjaya mendirikan sebuah empayar besar. Semangat
dan perjuangan hijrah Nabi Muhammad SAW telah memberi dorongan dan perangsang
kepada umat Islam berhijrah, belayar, meneroka ke kawasan-kawasan yang lebih
jauh merentasi benua dan lautan samudera.
Oleh itu, tidak hairanlah
pada abad ke-9M bidang geografi dan pelayaran telah dikuasai sepenuhnya oleh
umat Islam,pada zaman itu dan zaman berikutnya lahirlah tokoh-tokoh ahli
pelayaran Islam seperti al-Mas`udi, Ibn Battutah, Ibn Majid dan ramai lagi,
seperti yang akan dinyatakan di bawah, yang telah berjaya menghasilkan
bahan-bahan penyelidikan serta teori-teori yang berkaitan dengan ilmu geografi
dan ilmu pelayaran.
3.1.2 Perkembangan dan Penyebaran Ajaran Islam
Menurut Mahdi Shuid, Rumaizuddinn
Ghazali & Hazlina Mansor (2008), semasa Rasulullah s.a.w di Kota Makkah,
orang kafir Quraisy menganggap bahawa ajaran agama dibawa oleh baginda s.a.w
akan menggugat kedudukan mereka seperti takut kehilangan kuasa dan pengaruh dan
takut menggugat sistem ekonomi mereka. Contohnya, penjualan dan penyembahan
berhala yang sememangnya dilarang dalam Islam seterusnya membawa kesan kepada
hilangnya punca pendapatan mereka. Oleh itu, orang kafir Quraisy telah
menggunakan berbagai-bagai cara untuk menghalang penyebaran Islam sehingga
sesiapa sahaja yang memeluk agama Islam
bakal diseksa dengan kejam.
Antara umat Isam yang pernah diseksa dengan
kejam selepas memeluk Islam adalah seperti keluarga Yassir iaitu anaknya Ammar
dan isterinya Sumaiya, Bilal bin Khabab dan sahabat-sahabat lain. Dengan
penghijrahan Rasulullah s.a.w ke Madinah, maka sebuah kerajaan Islam yang
pertama dapat diperkenalkan iaitu kerajaan Madinah. Hal ini
telah mengurangkan beban umat Islam itu sendiri dan juga telah memudahkan umat
Islam dalam memulakan rancangan untuk
mengembangkan Islam. Dapat dikaitkan di sini bahawa penjelajahan dan penerokaan
Islam bermula dan berkait rapat dengan peristiwa hijrah Nabi Muhammad s.a.w. Ia
juga berkait rapat dengan tujuan penjelajahan dan penerokaan itu sendiri iaitu
merupakan strategi jangka panjang penyebaran agama Islam.
3.1.3 Perubahan Sosial dan Ekonomi
Hijrah juga telah membawa suatu
perubahan sosial yang besar. Sewaktu di Makkah mereka hidup secara berkelompok
atau berkalibah. Di kalangan masyarakat peniaga Musyrikin Makkah telah lahir
sifat individualistik, iaitu hanya mementingkan diri sendiri. Di samping itu
lahir pula kelas-kelas dalam masyarakat,iaitu golongan bangsawan dan golongan
hamba. Golongan pertama boleh melakukan apa sahaja terhadap golongan kedua. Apabila
berlaku hijrah nilai-nilai masyarakat jahiliyah itu telah dihapuskan dan
diganti dengan nilai-nilai murni yang berasaskan akidah, syariah dan akhlak.
Hidup berpuak-puak diganti dengan hidup sosial yang bersatu padu dalam bentuk
ummah. Dalam sistem sosial baru Islam ini setiap orang diberikan hak dan
kebebasan tanpa mengira agama,kaum dan keturunan.
Selepas hijrah ekonomi
umat Islam semakin mantap dan kukuh. Walaupun pada peringkat awalnya mengalami
sedikit kesusahan,akan tetapi dengan usaha dan kerjasama penduduk tempatan di
Madinah menyebabkan masalah ini dapat diatasi dengan mudah. Islam menggalakkan umatnya berusaha dan
bekerja untuk mendapatkan rezeki yang halal. Hal ini dapat dijelaskan dalam
al-Quran iaitu yang bermaksud “Sesungguhnya
Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum
kerabat dan Allah melarang perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia
memberi pengajaran agar kamu dapat mengambil pelajaran” (Surah al-Nahl ayat
90). Kegiatan ekonomi Ummat Islam
bermula tanpa apa-apa yang dibawah ke Madinah oleh Kaum Muhajirin tetapi berkat
pertolongan Kaum Ansar telah memudahkan kehidupan mereka kerana kekayaan, harta
dan segala-galanya telah ditinggalkan di Makkah.
4.0 RUMUSAN
Hasil dari perbincangan di atas,
dapatlah dirumuskan di sini bahawa penjelajahan dan penerokaan amat penting
dari perspektif Islam dan masyarakat masa kini. Kepentingan penjelajahan dapat
dilihat dalam konteks dakwah, keilmuan, politik, ekonomi dan kebudayaan. Namun
begitu, dari segi konsep ia amat berbeza dengan penjelajahan dan penerokaan
Barat kerana umat Islam tidak terlepas dari batas-batas yang telah ditentukan
oleh al-Quran dan as-Sunnah.
Peristiwa
menyambut Awal Muharam pada setiap tahun oleh umat Islam, khususnya di Malaysia
ialah untuk memperingati sejarah penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dan kaum
Muhajirin dari Kota Makkah ke Kota Madinah. Majlis sambutan yang diadakan
setiap tahun ini bukan sahaja bagi mengenang perjuangan baginda s.a.w malah dapat mewujudkan sebuah masyarakat yang
memahami sebenar-benarnya konsep hijrah.
Keinsafan dan kesedaran juga dapat dipupuk dalam diri setiap umat Islam
betapa besarnya perjuangan baginda dan sahabatnya dalam menengakkan syiar
Islam. Oleh itu, ia boleh dijadikan contoh dalam konteks kehidupan manusia hari
ini.
Jika
difikirkan secara rasional, nyatalah bahawa penghijrahan itu adalah didorong
dan didesak oleh keperluan untuk mencari sesuatu yang lebih baik dan lebih
menguntungkan demi kebahagiaan dan kesejahteraan mereka. Sememangnya, Islam
membenarkan mencari alternatif dalam menyelesaikan masalah. Ini bersesuaian dengan firman Allah SWT dalam Surah
al-‘Ankabut, ayat 56 yang bermaksud:
‘‘Wahai hamba-hambaku yang beriman! Sesungguhnya bumi-Ku ini luas, oleh itu
sembahlah aku sahaja’’. Sesungguhnya peristiwa hijrah ini menyimpan seribu
satu rahsia yang perlu kita selidiki dan disingkap oleh umat Islam. Oleh yang demikian,
umat Islam harus mengkaji apa yang terpendam dan tersirat di sebalik peristiwa
ini dan menjadikan inspirasi dan dorongan semangat kepada kita dalam meneruskan
perjuangan hidup serta memberi keinsafan atau kesedaran dalam diri sendiri.
No comments:
Post a Comment