1.0 PENGENALAN
Penggubalan
dan pelaksanaan dasar-dasar negara adalah ditentukan selaras dengan nilai-nilai
sosioekonomi dan politik negara pada satu-satu masa. Disebabkan sifatnya yang
dinamik dan tidak statik, dasar awam ini sentiasa mengalami perubahan mengikut
nilai masyarakat dan pucuk kepimpinan dari semasa ke semasa. Namun pada asasnya dasar-dasar kerajaan ini digubal
dan dilaksanakan adalah bagi memenuhi objektif sosioekonomi seperti pertumbuhan
ekonomi, pengagihan pendapatan, kestabilan dan kebajikan. Oleh itu, kejayaan
sesuatu dasar kerajaan atau sebaliknya adalah bergantung kepada pelaksanaan
yang cekap dan berkesan. Persekitaran politik dan ekonomi baik di dalam mahupun
di luar negeri yang merupakan faktor yang penting. Dasar negara akan dapat dilaksanakan
sepenuhnya jika pegawai kerajaan di pelbagai peringkat yang merupakan pelaksana
penting faham dan menghayati terhadap dasar-dasar ini. Aspek sebegini yang
perlu diberi penekanan kerana pemahaman yang tepat sebagaimana yang dihasratkan
oleh pengubal dasar akan menjadikan mereka lebih komitmen dalam melaksanakan
dasar bagi mencapai objektif yang dikehendaki.
2.0 DASAR-DASAR
KERAJAAN KE ARAH NEGARA MAJU
Dasar membawa
maksud kepada satu rangkaian keputusan yang di ambil oleh kerajaan berhubung sesuatu
isu . Ia juga direka bentuk dan digubal
untuk menterjemahkan visi politik kerajaan dalam bentuk program dan tindakan-tindakan
untuk mencapai matlamat . Dalam erti
kata yang lain, dasar adalah kenyataan yang diisytihar oleh kerajaan yang
mengandungi arah tuju yang melibatkan keputusan-keputusan berasaskan
cabang-cabang yang luas dan langkah tindakan yang diambil oleh pentadbir atau
pengurus dalam perspektif masa yang paling lama bagi sesebuah organisasi atau
negara. Oleh itu, untuk mencapai negara yang maju dan berdaya saing di
peringkat global maka kerajaan haruslah merangka dasar-dasar negara dengan
sebaik-baiknya.
2.1 DASAR
PANDANG KE TIMUR
Dalam dasar
‘Pandang ke Timur’, Datuk Sri Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri pada
masa tersebut mempunyai pelbagai objektif yang hendak dicapai melalui dasar
ini. Dasar ini amat penting bagi kerajaan Malaysia untuk memperbaiki sosioekonomi
pada masa tersebut . Ini jelas menunjukan kerajaan Malaysia pada tahun
1982 bercita-cita untuk memajukan negara melalui dasar “Pandang Ke Timur’’.
Matlamat utama yang hendak diserapkan adalah mengambil
contoh nilai-nilai moral dari negara Jepun di samping dapat memelihara nilai-nilai
ketimuran kebanyakan masyarakat Jepun yang mempunyai sikap yang positif dalam
nilai-nilai yang baik seperti rajin berusaha, tekun, gigih serta kuat berkerja
untuk kepentingan negara mereka. Amalan ini secara tidak langsung jika
diterapkan ke dalam penjawat awam atau masyarakat Malaysia akan memberi impak
yang positif dari segi ekonomi dan juga sahsiah masyarakat dalam membangunkan
negara ini. Selain itu juga, nilai-nilai baik yang diterapkan melalui adat
ketimuran ini juga disebabkan keruntuhan moral di barat dari segi moral. Ini
menyebabkan dasar “Pandang Ke Timur” ini di rangka untuk dilaksanakan sebagai
salah satu dasar negara di Malaysia.
Dasar
pandang ke timur ini mempunyai beberapa kesan yang baik kepada iklim ekonomi
Malaysia. Melalui Dasar Pandang Ke Timur ini secara tidak langsung telah
meningkatkan ekonomi negara. Ini kerana kebanyakan pelabur-pelabur dari negara
Jepun dan Korea Selatan telah datang ke Malaysia untuk melabur. Secara tidak
langsung ia akan memberi peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia. Ini akan
mengurangkan jurang kemiskinan kepada rakyat Malaysia. Selain itu juga, aliran
wang kurang juga dapat dikurangkan ke negara lain. Ini kerana segala kos dapat
dikurangkan kerana pelabur-pelabur telah membuka kilang atau perusahan di
negara ini.
Selain
itu melalui dasar ini telah wujud industri baru di dalam negara. Melalui perpindahan teknologi dari negara Jepun dan Korea ini secara
tidak langsung akan wujud industri baru. Industri ini seperti Lembaga Industri
Berat Malaysia (HICOM), kilang pengeluaran besi waja dan kilang penapisan
minyak telah wujud di negara melalui perjanjian usahasama dengan negara timur
ini. Secara tidak langsung, kepakaran melalui industri ini akan diterima oleh
penduduk tempatan disebabkan kewujudan industri yang baru ini. Selain itu juga,
Malaysia juga telah membina kenderaan nasional sendiri iaitu Proton Saga,
walaupun kebanyakan barang dalaman adalah buatan luar akan tetapi rekabentuk
tersebut adalah keluaran Malaysia.
2.2 DASAR
LUAR NEGARA
Dasar luar dapat didefinisikan sebagai
matlamat, rancangan dan tindakan yang dijalankan oleh sesebuah negara dalam
usaha untuk berhubung dengan sesebuah negara yang lain dalam pengertian yang
terhad, dasar luar negara hanya mementingkan aspek tindakan yang diambil oleh
sesebuah negara bagi mempengaruhi keadaan-keadaan yang berada di luar bidang
kuasanya. Bagi menjaga kepentingan, keamanan dan keselamatan sesebuah negara,
hubungan di antara sebuah negara dengan sesebuah negara yang lain adalah perlu
dan penting. Hal ini demikian kerana kebanyakan negara bergantung antara satu
sama lain dalam pelbagai aspek seperti politik, ekonomi, teknologi dan
keselamatan. Negara maju perlu
mengadakan hubungan dengan negara membangun khususnya dalam bidang perdagangan.
Objektif
asas dan utama Dasar Luar Malaysia adalah bertujuan untuk melindungi
kepentingan nasional di arena antarabangsa sekaligus di pentas dunia. Menurut pernyataan mantan
Menteri Luar Negeri, Dato’ Seri Syed Hamid Albar, antara objektif-objektif
paling utama dasar luar negara Malaysia adalah menjaga, mempertahankan dan memajukan kepentingan-kepentingan
Malaysia di peringkat global. Selain itu, dasar ini turut menjaga dan mempertahankan
kemerdekaan, kedaulatan dan keselamatan Malaysia seterusnya mempertahankan
prinsip menghormati kemerdekaan dan kedaulatan sesebuah wilayah melalui dasar
tidak campur tangan dalam hal ehwal dan masalah dalaman negara lain. Dasar ini
juga dapat memupuk hubungan baik serta dapat mengeratkan kerjasama dengan
negar-negara lain. Selain itu, pendirian serta kepentingan negara-negara
membangun dapat dipertahankan di peringkat antarabangsa.
Sebagai
sebuah negara kecil yang terdapat pelbagai kuasa besar dan pengaruh, Malaysia
sentiasa berhati-hati dengan hubungan luarnya. Dari segi keselamatan, Malaysia
seboleh-bolehnya mahu mengelakkan sebarang jenis ancaman mahupun serangan dari negara-negara luar terutamanya
negara yang mempunyai kuasa veto. Bagi memastikan keadaan ini terjamin,
Malaysia sentiasa menjaga haluan dasar luarnya supaya tidak berteraskan
kekerasan. Malaysia merupakan negara yang kaya dengan sumber pertanian dan
galian. Oleh itu, dari aspek ekonomi, Malaysia bergantung kepada perdagangan
antarabangsa. Hal ini adalah kerana ekonomi Malaysia berorientasikan eksport.
Malaysia sentiasa berusaha memperluaskan pasaran hasil eksportnya serta
meningkatkan pelaburan modal asing ke dalam ekonomi negara.
Selain itu, Malaysia merupakan
penyokong utama Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) yang merupakan pelindung
negara-negara kecil dan mundur serta penggalak keamanan dan keharmonian dunia. Oleh yang demikian, Malaysia berpegang teguh kepada
prinsip-prinsip Piagam PBB seperti memelihara keamanan dunia, melindungi hak
asasi manusia, menegakkan keadilan dan kewibawaan undang-undang, serta
menggalakkan perkembangan ekonomi dan sosial. Malaysia turut menganggotai agensi-agensi
PBB yang lain seperti United Nations Educational, Scientific and Cultural
Organization (UNESCO) dan United Nation Conference on Trade and Development
(UNCTAD) bagi merealisasikan hasrat dunia untuk aman dan harmoni. Malaysia juga
turut berperanan dan membantu PBB dalam menjamin keamanan dunia dengan menghantar
unit perkhidmatannya. Malaysia turut terlibat dalam pasukan pengaman PBB di
Somalia, Bosnia, Congo dan Kemboja. Malaysia juga pernah memainkan peranannya
dengan menduduki sebuah kerusi dalam Majlis Keselamatan Pertubuhan
Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).
Sebagai
sebuah negara yang pernah dijajah, Malaysia sedar akan keadaannya yang sensitif
terutamanya dalam konteks antarabangsa pada hari ini. Keadaan diburukkan lagi
dengan ketidakstabilan politik dengan kehadiran kuasa komunisme di Indo China
dan juga masalah seperti pelarian Kemboja dan Vietnam. Malaysia seperti negara-negara
jiran yang lain bimbang jika isu ini berterusan kerana bimbang kedaulatan negara
masing-masing akan terancam. Oleh yang demikian, Malaysia mengutamakan hubungan
yang positif dengan negara-negara Asia Tenggara. Malaysia juga berhasrat
menjadikan Asia Tenggara satu kawasan yang aman, bebas dan berkecuali serta
mementingkan prinsip perpaduan dan menghormati hak asasi manusia. Oleh itu, sejak dari dahulu lagi Malaysia menentang
dasar perbezaan warna kulit, iaitu dasar apartheid seperti yang pernah berlaku
di Afrika Selatan semasa negara itu berada di bawah penjajahan British.
Prinsip
hidup bersama yang diamalkan Malaysia turut menjadi penentu dalam pembentukan
dasar luar Malaysia. Malaysia berpegang teguh kepada prinsip hidup bersama
secara aman dan damai. Malaysia berpendirian bahawa rakyat sesebuah negara
perlulah menentukan nasib mereka sendiri. Malaysia juga berpendapat bahawa
negara-negara luar sesekali tidak boleh mencampuri hal ehwal sesebuah negara
yang lain. Oleh yang demikian, Malaysia adalah antara penyokong kuat perjuangan
Pertubuhan Pembebasan Palestin, Kerajaan Campuran Demokratik Kemboja
(Kampuchea) dan Pejuang- pejuang Mujahidin Afghanistan.
2.3 DASAR
WAWASAN 2020
Wawasan 2020
merupakan satu wawasan strategik jangka panjang sebagai arah dasar yang luas
meliputi pelbagai aspek berkaitan pembangunan negara dalam hubungan dengan perkembangan
ekonomi dunia keseluruhannya. Ia memberi arah tujuan dan
sasaran negara untuk mencapai satu tahap negara maju sepenuhnya dengan
nilai-nilai positif yang sendiri dengan menetapkan satu jangka masa 30 tahun
sebagai panduan untuk mencapai matlamat diatas. Wawasan telah dibentangkan oleh
bekas Perdana Menteri Malaysia Tun Dr. Mahathir Mohamad di Majlis Perdagangan
Malaysia pada 28 Februari 1991. Di dalam ucapan tersebut beliau telah
menegaskan bahawa matlamat pembangunan negara ialah untuk menjadikan Malaysia sebagai
sebuah negara industri dan pembentukan sebuah negara Malaysia yang benar-benar
maju menjelang tahun 2020 menurut acuan kita sendiri .
Dalam penyampaian kertas kerjanya, Laluan ke Depan (The
Way Forward), kepada Majlis Perniagaan Malaysia, Dr Mahathir Mohamad
menghuraikan sembilan matlamat utama Wawasan 2020:
1. Mewujudkan negara Malaysia bersatu yang
mempunyai matlamat yang dikongsi bersama: Malaysia mesti menjadi sebuah negara
yang aman, berintegrasi di peringkat wilayah dan kaum, hidup dalam keharmonian,
bekerjasama sepenuhnya secara adil, dan terdiri daripada satu bangsa Malaysia
yang mempunyai kesetiaan politik dan dedikasi kepada negara.
2. Mewujudkan sebuah masyarakat yang
berjiwa bebas, tenteram dan maju, dengan keyakinan akan keupayaan sendiri,
berbangga dengan apa yang ada, dengan apa yang telah dicapai, cukup gagah
menghadapi pelbagai masalah. Masyarakat Malaysia ini mesti dapat dikenali
melalui usaha mencapai kecemerlangan, amat sedar akan semua potensinya, tidak
mengalah kepada sesiapa, dan dihormati oleh rakyat negara lain.
3. Mewujudkan dan membangunkan masyarakat
demokratik yang matang, yang mengamalkan satu bentuk demokrasi Malaysia yang
mempunyai persefahaman matang, berasaskan masyarakat yang boleh menjadi contoh
kepada beberapa banyak negara membangun.
4. Mewujudkan masyarakat yang sepenuhnya
bermoral dan beretika, dengan warganegaranya teguh dalam nilai agama dan
kerohanian dan didukung oleh nilai etika paling tinggi.
5. Mewujudkan masyarakat liberal dan
bertolak ansur, dengan rakyat Malaysia pelbagai kaum bebas mengamalkan adat,
kebudayaan, dan kepercayaan agama mereka dan pada masa yang sama meletakkan
kesetiaan mereka kepada satu negara.
6. Mewujudkan masyarakat saintifik dan
progresif, masyarakat yang mempunyai daya perubahan tinggi dan berpandangan ke
depan, yang bukan sahaja menjadi pengguna teknologitetapi juga penyumbang
kepada tamadun sains dan teknologi masa depan.
7. Mewujudkan masyarakat penyayang dan
budaya menyayangi, iaitu sistem sosial yang mementingkan masyarakat lebih
daripada diri sendiri, dengan kebajikan insan tidak berkisar pada negara atau
orang perseorangan tetapi di sekeliling sistem keluarga yang kukuh.
8. Memastikan masyarakat yang adil dalam
bidang ekonomi. Ini merupakan masyarakat yang melaksanakan pengagihan kekayaan
negara secara adil dan saksama, dengan wujudnya perkongsian sepenuhnya bagi
setiap rakyat dalam perkembangan ekonomi.
9. Mewujudkan masyarakat makmur yang
mempunyai ekonomi bersaing, dinamik, giat dan kental.
Sekali imbas Wawasan 2020
seolah-olah merupakan wawasan ekonomi semata-mata kerana ia mementingkan
persoalan pembangunan ekonomi untuk Malaysia menjadi negara perindustrian namun
jika diperhalusi sebenarnya lebih daripada itu.
Ia juga menyentuh perkara-perkara berkaitan dengan aspek sosial dan cara
hidup seperti pembentukan dan keperibadian bangsa, moral dan etika, kebudayaan
kebangsaan, pembangunan sumber manusia
dan lain-lain.
2.4 DASAR PERINDUSTRIAN
NEGARA
Objektif Pelan
Induk Perindustrian yang telah diumumkan oleh Menteri Perdagangan dan
Perindustrian pada 3 Februari 1986 telah menggariskan tiga matlamat iaitu, pertama
menjadikan sektor perkilangan sebagai ‘catalyst’
pertumbuhan perindustrian negara yang mana pembinaan teknologi yang canggih dan
majudi perkenalkan (JPM, 2008). Kedua menggalakkan penggunaan sepenuhnya sumber asli.
Ini akan mengakibatkan peluang perkerjaan lebih terbuka luas tanpa perlu
mengharapkan negara lain. Selain itu, objektif yang ketiga ialah meninggikan
tahap penyelidikan dan pembangunan (R&D) teknologi tempatan sebagai asas
bagi Malaysia menjadi sebuah negara perindustrian.
Untuk
menjadikan Malaysia sebagai satu penyumbang utama sektor ekonomi masa hadapan,
kerajaan memainkan peranan secara langsung di dalam merancang, melaksana,
membiayai dan mengurus industri-industri berat memandangkan sektor swasta tidak
mampu menanggung perbelanjaan atau menghadapi risiko dalam mengendalikan
projek-projek yang bukan sahaja melibatkan modal yang besar, tetapi juga hanya
dapat memberi pulangan dalam tempoh masa yang panjang. Atas sebab itu, dasar
pandang keluar dipergunakan yang mana mengekalkan kadar petumbuhan
perindustrian yang tinggi, Malaysia harus menumpukan kepada pengeksportan
keluaran-keluaran perkilangan secara besar-besaran.
Sebagai
sebahagian daripada strategik perindustrian untuk mewujudkan semangat
persaingan antarabangsa, industri aeroangkasa di wujudkan yang mana merupakan
satu proses dalam membangunkan keupayaan dan teknologi perindustrian dalam
menambah baik R&D. Dasar Angkasa Negara akan di gubal bagi menyediakan hala
tuju strategik untuk memprtingkatkan perindustrian aeroangkasa dan tempatan dan
mengenal pasti peluang pelaburan yang berpotensi tinggi dalam usaha berdaya
saing di peringkat antarabangsa. Selaras dengan rantai huluan dan hiliran
industri, promosi galakkan pelaburan zon dagangan bebas diperlukan untuk
menarik pelabur asing untuk membuat pelaburan sihat melalui kestabilan politik
jangka panjang bagi menarik kemasukan modal asing.
Dasar
perindustrian ini dilaksanakan dengan mengurangkan perbelanjaan dalam pembinaan
infrastruktur dengan memberi tumpuan kepada pertumbuhan industri-industri di
kawasan yang telah sedia mempunyai kemudahan infrastruktur yang diperlukan. Penubuhan industri-industri
diutamakan di sepanjang western corridor di pantai barat Semenanjung yang mempunyai
hampir 75-80 peratus penduduk dan di mini corridor di pantai timur. Semenanjung,
dengan tumpuan di kawasan sekitar Kota Bharu, Kuala Terengganu dan Kuantan, dan
di bandar-bandar di Sabah dan Sarawak seperti Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau,
Labuan, Kuching, Sibu dan Bintulu. Selain itu, mewujudkan pelbagai industri
untuk pertumbuhan bandar baru bagi mengembangkan lagi ekonomi negara.
Dasar
perindustrian yang berpandangan jauh juga dilakukan untuk mengekalkan kadar
pertumbuhan perindustrian yang tinggi dengan Malaysia harus menumpukan kepada
pengeksportan keluaran-keluaran perkilangan secara besar-besaran. Masalah
pasaran yang kecil telah menjadi satu faktor penghalang bagi industri-industri
tempatan mencapai produktiviti yang lebih tinggi dan lebih kompetitif. Pelbagai
usaha dijalankan bagi mencapai matlamat Negara ke arah Negara Maju selari
dengan visi dan misi wawasan 2020. Secara kesimpulannya, dengan melaksanakan
Dasar Perindustian melalui Pelan Induk Perindustrian (PIP) yang merangkumi
strategi-strategi dan langkah-langkah yang boleh membawa Malaysia ke dalam era
sebuah negara perindustrian dan seterusnya menjadi teras kepada sebuah negara
maju.
2.5 DASAR
PENSYARIKATAN MALAYSIA
Dasar
Pensyarikatan Malaysia telah diperkenalkan pada tahun 1981 bagi tujuan
menggalakkan kerjasama sektor awam dan sektor swasta di mana kedua-duanya
bertindak dan beroperasi dalam sebuah syarikat yang dinamakan ‘‘Syarikat
Malaysia’’ (JPM, 2008). Melalui dasar ini, kedua-dua pihak saling bergantungan
di mana sektor swasta sebagai pendukung kepada aktiviti perdagangan dan ekonomi
manakala sektor awam menyediakan dasar-dasar utama, menentukan arah dan
perkhidmatan sokongan yang tertentu dan kondusif bagi kemajuan perniagaan.
Selaras dengan pendekatan kerajaan
berlandaskan model ekonomi baru dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh, kerajaan
akan mempergiatkan usaha-usaha untuk merancakkan pelaburan sektor swasta dalam
projek-projek pembangunan. Dalam hubungan ini, peruntukan kerajaan dalam
projek-projek pembangunan akan dikurangkan dan kerajaan akan lebih memberi
perhatian kepada projek-projek yang dilaksana dan dibiaya oleh sektor swasta
sama ada melalui pendekatan penswastaan dan public private partnership (PPP)
atau pelaburan langsung pihak swasta dalam program pembangunan negara. Kerajaan
juga telah memperuntukkan dana khusus (facilitation fund) di bawah Rancangan
Malaysia Kesepuluh untuk menyokong projek-projek pembangunan yang dilaksanakan
oleh pihak swasta sebagai sumbangan
kerajaan melalui kerjasama sektor awam dan sektor swasta.
Selaras dengan pelaksanaan dasar
tersebut, Seksyen Penswastaan (dikenali sebagai Pasukan Petugas Khas
Penswastaan pada awal penubuhannya) telah dibentuk oleh kerajaan dan diletakkan
di bawah Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri (UOE, JPM) sebagai
urus setia kepada Jawatankuasa Penswastaan yang dianggotai oleh pelbagai agensi
bagi meneliti dan memperakukan cadangan-cadangan penswastaan untuk kelulusan
Jemaah Menteri. Kerajaan telah mengeluarkan Garis Panduan Mengenai Penswastan
pada tahun 1985 yang menggariskan secara terperinci mengenai objektf dasar,
kaedah penswastaan dan jentera pelaksanaannya. Pada tahun 1991, kerajaan telah
mengeluarkan Pelan Induk Penswastaan menjelaskan dasar dan strategi program
penswastaan. Kejayaan pelaksanaan dasar penswastaan
negara antara lain adalah seperti berikut:
·
Menyediakan kemudahan infranstruktur yang canggih dan
bertaraf dunia seperti projek Lebuh Raya Utara Selatan, projek pembangunan
Light Rail Transit (LRT), projek Pelabuhan Tanjung Pelepas dan projek
pembangunan Lapangan Terbang Antarabangsa KLIA;
·
Mewujudkan syarikat-syarikat konglomerat tempatan yang
maju dan berdaya saing seperti Tenaga Nasional Berhad dan Telekom Malaysia
Berhad;
·
Merancakkan pasaran modal negara melalui pelaburan
sektor swast dalam projek-projek kerajaan yang diswastakan.
Menurut
Jabatan Penerangan Malaysia (2008), sejak program penswastaan diperkenalkan
pada 1983 sehingga April 2009, sebanyak 500 projek penswastaan telah
dilaksanakan di seluruh negara. Kerajaan telah mendapat manfaat dalam bentuk
penjimatan perbelanjaan modal sebanyak RM161 bilion dan perbelanjaan mengurus
(operasi) tahunan kerajaan sebanyak RM7.79 bilion (atau dianggarkan sebanyak
RM200 bilion sepanjang tempoh 25 tahun). Beban perbelanjaan pentadbiran
kerajaan pula berjaya dikurangkan berikutan penswastaan 58 agensi kerajaan yang
melibatkan pemindahan kakitangan awam ke sektor swasta seramai 113,440 orang.
Penjimatan ini membolehkan kerajaan mengagihkan semula sumber peruntukan
pembangunan yang terhad kepada sektor yang lebih memerlukan seperti sektor
pendidikan, kesihatan dan program pembasmian kemiskinan.
3.0 RUMUSAN
Dasar-dasar
kerajaan digubal dan dilaksanakan selaras dengan nilai-nilai sosio-ekonomi dan
politik negara pada satu-satu masa. Oleh kerana sifatnya yang dinamik, maka
dasar-dasar kerajaan sentiasa berubah-ubah mengikut nilai-nilai masyarakat dan
pucuk pimpinan dari semasa ke semasa. Pada masa kini dasar-dasar kerajaan
adalah berteraskan Wawasan 2020 sebagai memenuhi hasrat untuk menjadikan
Malaysia sebagai sebuah negara maju menjelang tahun 2020. Namun prinsip-prinsip
asas dasar-dasar berkenaan tetap kekal seperti asal. Apa yang beza adalah
pendekatan kerana ia perlu disesuaikan dengan perubahan masa.
Dapat
dirumuskan di sini bahawa Malaysia telah menyumbang kepada pewujudan strategi
yang efektif dalam melakar dan meningkatkan corak ekonomi supaya dapat
berkembang pesat dan penuh inovatif. Pelbagai usaha yang dilakukan oleh
Malaysia dalam mengembangkan taraf ekonomi telah memberi galakan dan peluang
kepada negara serantau yang lainnya untuk bersama-sama berusaha menaik taraf
ekonomi negara masing-masing. Oleh yang demikian, dasar-dasar di atas sedikit
sebanyak telah mengubah iklim ekonomi Malaysia sejajar dengan dasar “Wawasan
2020” sebagai negara maju. Melalui dasar ini juga secara tidak langsung telah
membuka mata negara barat dan timur terhadap negara Malaysia merupakan negara
membangun menuju kepada negara maju, ini dapat dilihat Malaysia telah dikenali
di seluruh dunia seperti pembangunannya, ekonomi, dan sosial telah maju dengan
cepatnya tanpa bantuan atau nasihat dari negara lain.
No comments:
Post a Comment