1.0 Konsep
dan Prinsip Asas Perkembangan Kanak-kanak
Perkembangan
bermaksud aspek perubahan pada tubuh badan seseorang yang dapat diukur secara
kuantitatif (Mok Soon Sang, 2009). Perkembangan juga dapat
diertikan sebagai suatu perubahan yang tersusun dan sistematik, progresif dan
bersepadu dalam diri seseorang individu sejak dari lahir sehinggalah mencapai
akhir hayatnya. Ia juga dapat dijelaskan sebagai perubahan-perubahan yang
dialami oleh seseorang individu dalam proses menuju peringkat kedewasaan dan
kematangannya. Pendapat ini disokong oleh Santrock (2004), yang mana beliau menyatakan
corak perkembangan dalam pelbagai aspek bermula sejak proses persenyawaan
hinggalah akhir hayat.
Penulis
menyokong pandangan ini kerana memang terbukti dalam diri setiap individu bahawa
perkembangan adalah proses yang berterusan. Setiap hari semasa kita bangkit
dari tidur dan seterusnya, di sini mulanya penambahan maklumat, pengalaman, kemahiran
dan apa jua bentuk rangsangan yang dikenakan keatas kita, termasuk juga
proses-proses yang berterusan seperti proses dalam tubuh badan dan proses
penuaan. Namun, bagi Lev Vygotsky perkembangan adalah sesuatu yang kompleks
untuk dinyatakan secara berperingkat. Robert Havighurst menerangkan tentang konsep
tugas dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh setiap individu pada
setiap peringkat perkembangan hidupnya. Pendapat ini selaras dengan pandangan
Arnold Gesell iaitu beliau menyatakan perkembangan manusia mengikut jadual
waktu yang tetap dan kanak-kanak mestilah diberi peluang memperkembangkan
dirinya dengan kadar sendiri.
Melalui
pengalaman penulis sebagai seorang guru ganti di sebuah sekolah rendah, penulis
melihat dalam kalangan pelajar yang bermasalah dalam pelajaran, mereka
sebenarya terdiri daripada kalangan pelajar yang ‘slow learner’. Jadi penulis berpendapat bahawa guru harus faham
akan situasi murid terbabit dan jangan menyamakan atau membezakan mereka dengan
murid yang lain. Sememangnya, tidak ada insan yang dilahirkan mempunyai tahap
pemikiran yang sama. Pendekatan serta teknik mengajar yang betul harus diguna
pakai terutamanya ibu bapa dan guru agar pelajar-pelajar ini tidak ketinggalan
dalam bidang akademik, kemahiran dan sebagainya.
2.0 Konsep
Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak
Rajah 1
Perkembangan
kognitif merupakan salah satu daripada proses tumbesaran yang dilalui oleh
setiap insan yang bergelar kanak-kanak. Ia sangat penting kerana ia akan mempengaruhi
kehidupan dan masa depan seseorang kanak-kanak. Perkembangan kognitif sering
dikaitkan dengan proses perkembangan intelek seseorang dan perkembangan mental.
Melalui pengalaman, penulis juga bersetuju dengan penyataan ini, sememangnya
perkembangan kognitif memainkan peranan besar dalam membina masa depan
seseorang individu.
Kemahiran kognitif adalah kebolehan
individu untuk berfikir, memberi pendapat sendiri, memahami, mengingati
peristiwa-peristiwa yang berlaku di persekitaran masing-masing. Ia melibatkan
aktiviti mental seperti mengingat, mengkategori, merancang, menaakul,
menyelesaikan masalah, mencipta, berimaginasi dan sebagainya. Jean Piaget berpandangan bahawa pemikiran merupakan suatu proses yang
disedari dan berkembang secara berperingkat-peringkat. Lev Vygotsky pula
memberi alternatif kepada idea Piaget tentang perkembangan kognitif kanak-kanak
di mana dia menekankan peranan sosial dan budaya dalam perkembangan minda
kanak-kanak.
3.0 Teori
Perkembangan Kognitif Jean Piaget
Menurut Jean
Piaget, kanak-kanak akan melalui peringkat-peringkat perkembangan kognitif yang
sama tetapi pada usia yang berbeza-beza (Mok Soon Sang, 2009). Beliau berpendapat
persekitaran tidak membentuk kognitif kanak-kanak, sebaliknya, kanak-kanak
membina pengetahuan mereka secara aktif untuk memahami persekitarannya. Keadaan
ini berlaku melalui pelbagai proses penerokaan, manipulasi dan menilai persekitaran
fizikalnya.
Melalui
pengalaman penulis berumur 7 tahun yang mana telah timbul suatu minat untuk
mengenal apa itu sains. Walaupun penulis tidak mengetahui apa itu sains namun, semangat
inkuiri itu semakin meningkat apabila ayah penulis telah membuat kipas kecil
daripada motor kecil kereta permainan. Melalui tindakan beliau membuatkan
penulis begitu tertarik untuk mengetahui bagaimana motor itu boleh bergerak dan
memutarkan kipas yang dilekatkan kepadanya. Hasil rangsangan persekitaran
inilah penulis mula memupuk minat untuk belajar sains. Penyataan ini telah disokong
oleh Lev Vygotsky iaitu seorang pakar psikologi Rusia iaitu perkembangan
kognitif dipengaruhi persekitaran sosial kanak-kanak tersebut.
Bagi menjelaskan perkara ini Jean Piaget telah
memperkenalkan 4 konsep utama proses-proses tersebut iaitu:-
I.
Skema (Schema)
II.
Penyerapan (Assimilation)
III.
Pengubahsuaian (Accomodation)
IV.
Keseimbangan (Equilibrium)
3.1 Skema
(Schema)
Skema adalah
struktur kognitif atau mental yang membolehkan individu mengurus dan
menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran. Skema adalah seperti sebuah rak
yang menyimpan banyak fail dan setiap fail mewakili satu skema.. Seorang bayi
apabila dilahirkan ia mempunyai skema umum dan semakin bayi itu membesar skema yang
diperoleh semakin lama semakin meningkat dan skema itu semakin diperhalusi.
Skema juga ditakrif sebagai proses
mencipta, memperhalus, membuat perubahan, menyusun dan mengurus. Apabila
seorang bayi dilahirkan, skema sedia ada pada bayi itu ialah menghisap susu dan
menggenggam. Apa-apa sahaja benda yang dimasukkan ke dalam mulutnya pasti akan
dihisapnya Melalui pengalaman penulis yang mempunyai adik lelaki yang baru
berusia beberapa bulan, apabila disuapkan dengan apa sahaja ke dalam mulutnya
maka dia akan mencuba untuk menghisapnya kerana menganggap bahawa itu puting
susunya. Begitu juga dengan kemahiran menggengam, tidak kira apa jenis barang
yang diberikan dia akan mencuba untuk memegangnya.
3.2 Penyerapan
(Assimilation)
Asimilasi
adalah proses kognitif di mana seseorang menghimpunkan segala informasi baru
atau pengalaman-pengalaman baru ke dalam skema yang sedia ada iaitu penyerapan
(fitting) maklumat baru ke dalam struktur sedia ada. Contohnya, kanak-kanak
tahu akan struktur asal motorsikal dan spesifikasinya informasi berkenaan
motorsikal itu di simpan di dalam fail skemanya. Dengan ini, bermula dengan
motorsikal biasa kepada motorsikal yang mempunyai pelbagai jenama dan reka
bentuk, maklumat sentiasa ditingkatkan dan ditambah. Teori perkembangan
kognitif Jean Piaget ini turut disokong oleh Vygotsky, yang turut menyatakan
bahawa anak-anak secara aktif akan menyusun pengetahuan mereka.
Proses ini berlaku sepanjang masa
kerana manusia sentiasa menghadapi pelbagai informasi dan pengalaman. Keadaan
ini boleh disinonimkan dengan gelas yang diisikan air di dalamnya secara
berterusan ia akan memenuhi gelas tersebut. Sama juga seperti pengalaman
sebenar kita, semakin kita semua belajar dan berkomunikasi, pelbagai informasi
dan maklumat yang akan kita ketahui. Dengan menggunakan maklumat itu kita akan
membuat kesimpulan sendiri. Kesilapan dalam memproses maklumat menyebabkan
kesan yang tidak baik akan berlaku. Misalnya, apabila menerima maklumat yang
salah dan tanpa penelitian yang wajar kita turut mengeluarkan penyataan yang
salah. Oleh itu, perubahan yang berlaku adalah secara kuantitatif atau bukan kualitatif.
Ia bermaksud kualitatif adalah sesuatu yang tidak dapat diukur atau disukat
berbeza dengan kuantitatif.
3.3 Pengubahsuaian
(Accomodation)
Akomodasi juga
dikenali sebagai penyesuaian diri dan menghasilkan perubahan kualitatif serta
perkembangan skema (development of schema).
Jika maklumat yang diterima sesuai dengan skema yang ada, maka ia akan diserap
ke dalam skema (Mok Soon Sang, 2009). Sebaliknya jika maklumat itu tidak
sesuai, maka maklumat itu akan ditolak atau diubah atau diubahsuai. Contohnya,
motorsikal yang diketahui diubahsuai menjadi motorsikal roda tiga, maka
penerimaan pandangan daripada skema yang sedia ada adalah bahawa itu bukan
motorsikal kerana beroda tiga (Rujuk Lampiran 1). Namun apabila disesuaikan dengan
penerangan dan pendekatan maka kanak-kanak tersebut boleh menerimanya.
Sekiranya
kanak-kanak yang baru pertama kali melihat motorsikal roda tiga dia akan
mengatakan bahawa motorsikal itu lain dari yang lain. Ini kerana skema yang ada
menyatakan motorsikal itu beroda dua, mungkin juga ada yang akan mengatakan
bahawa itu bukan motorsikal tetapi gerabak atau kereta model baru.
Proses
penyesuaian diri akan berlaku apabila skema yang sedia ada diubahsuai untuk disatukan
dengan maklumat-maklumat atau pengalaman-pengalaman baru. Peningkatan maklumat
dan pengalaman ini meningkatkan tahap skema sedia ada. Proses ini berlaku
secara berterusan sehingga seseorang itu mencapai tahap pemahaman yang stabil
dan mantap bagi satu-satu kemahiran tertentu. Situasi yang saya gambarkan
menyatakan, sekiranya kanak-kanak tersebut dapat menerima panduan dan pandangan
yang betul maka dia akan dapat menerima penyataan bahawa motorsikal yang
diubahsuai itu menjadi motorsikal roda tiga.
3.4 Keseimbangan
(Equilibrium)
Keseimbangan akan
tercapai apabila seseorang kanak-kanak menyeimbangkan proses penyerapan dan
pengubahsuaian. Malah, jika dia sudah mencapai tahap
keseimbanagn yang memberangsangkan dia akan memperhalusi informasi yang
diterimanya. Contohnya, motorsikal yang telah diubahsuai menjadi motorsikal
roda tiga dapat diterima bahawa ia motorsikal yang sudah diubah menjadi roda
tiga. Sekiranya ia berjaya, proses keseimbangan akan tercapai. Sebaliknya, jika
ia tidak dapat diserap, maka maklumat itu akan diubahsuai melalui pengubahsuaian
skema atau mencipta skema yang baru. Jikalau maklumat baru itu dapat
disesuaikan, maka tahap keseimbangan akan tercapai. Proses ini berlaku secara
berterusan bermula dari bayi sehingga dewasa.
Sebagai seorang pelajar sekolah
suatu ketika dahulu, penulis sering menghadapi masalah berkenaan persoalan
pelajaran yang tidak terjawab. Penulis cuba mencari kesinambungan antara
perkara yang dipelajari dan aplikasinya kepada diri sendiri. Pada pendapat
penulis tidak perlu belajar Matematik Tambahan kerana tidak ada pun operasi
hidup yang memerlukan formula yang dipelajari. Namun, apabila penulis menggangapnya
sebagai ilmu yang akan digunakan kelak, penulis menerimanya dan memperoleh
manfaat daripadanya.
4.0 Peringkat-peringkat
Dalam Perkembangan Kognitif Menurut Jean Piaget
Bil.
|
Peringkat
|
Umur
|
1.
|
Sensori Motor
|
0-2 tahun
|
2.
|
Pra Operasi
|
2-7 tahun
|
3.
|
Operasi Konkrit
|
7-11 tahun
|
4.
|
Operasi Formal
|
11 tahun ke atas
|
Jadual 1
Jean Piaget mengkategorikan perkembangan kognitif
kanak-kanak kepada dua peringkat iaitu Pra Operasi pada umur 2-7 tahun dan
Operasi Konkrit pada 7-11 tahun. Kanak-kanak pada umur 2-7 tahun dan 7-11 tahun
ini ditunjukkan di rajah bawah.
Rajah 2
Kanak-kanak ( 2-7 tahun )
Rajah
3 Kanak-kanak ( 7-11 tahun )
4.1 Peringkat Sensori Motor ( 0-2 tahun )
Rajah 4 Bayi bawah 2 tahun
Menurut Jean
Piaget, bayi berusia bawah 2 tahun seperti dalam Rajah 4 berada pada peringkat
sensorimotor.Piaget mengatakan pada peringkat ini, kanak-kanak menggunakan
deria motornya untuk memahami dan berinteraksi dengan persekitarannya. Selepas dilahirkan selama dua bulan, seorang bayi sudah boleh
membezakan objek-objek di dalam persekitarannya. Kanak-kanak kelihatan mula
boleh belajar bahasa dan lambang yang mudah. Pada usia 8 bulan dia sudah mula kenal
individu yang berada disekitarnya seperti ibu dan ayah.
Hasil
daripada pengalaman penulis sebelum ini, ketika bersama dengan sepupu yang berusia
10 bulan, pada awalnya dia tidak mahu mendekati penulis dan apabila didukung
dia akan menangis kerana dia tidak kenal akan orang yang baru dilihatnya. Namun,
apabila ibunya mengambilnya dia terus berhenti menangis. Melalui penyataan
Piaget ini,pada usia 8 bulan keatas, kanak-kanak sudah mula kenal akan orang
yang berada disekelilingnya. Sekiranya ada orang lain yang hadir dalam
kehidupannya dia akan berasa takut kerana tidak kenal. Keadaan ini tidak akan
berpanjangan sekiranya orang baru´ yang mendatanginya tidak mengancam dan
bertindak mesra dengannya, maka dia akan mula biasa. Hal ini bersamaan dengan Vygotsky
yang berpendapat bahawa faktor sosial iaitu perhubungan dan perkongsian pengalaman
adalah penyumbang kepada perkembangan kognitif. Penulis merupakan unsur sosial
yang bertindak ke atas sepupu dalam usaha untuk dia mengenali dunia
sekelilingnya. Ini membuktikan penyataan Vygotsky tentang pentingnya peranan
sosial.
4.2 Peringkat
Pra Operasi ( 2-7 tahun)
Tahap
pemikiran kanak-kanak pada peringkat Pra Operasi bersifat intuitif, iaitu
pemahaman mereka tentang objek bergantung pada ciri-ciri yang bersifat nyata.
Mereka tidak mampu lagi untuk berfikir secara logik dan rasional. Apabila
mencapai umur 4 tahun, kanak-kanak telah boleh bertutur dengan fasih dan
melalui bahasa yang dikuasainya itu, perkembangan kognitifnya kian menjadi
pesat. Pada peringkat ini juga kanak-kanak telah menunjukkan sifat egosentrik
memandangkan mereka melihat dan memahami persekitaran melalui perspektif mereka
sendiri. Contohnya seorang kanak-kanak yang meminati siri kartun Power Rangers
misalnya, akan beranggapan bahawa orang lain juga suka dengan siri kartun
berkenaan.
4.3 Peringkat
Operasi Konkrit ( 7-11 tahun)
Pada peringkat
Operasi Konkrit, iaitu kanak-kanak berumur 7 hingga 11 tahun, kanak-kanak ini
telah dapat berfikir secara logik walaupun masih terikat dengan situasi
konkrit. Menurut Piaget, kanak-kanak pada peringkat ini sudah boleh menguasai konsep
pemuliharaan . Pengekalan bermaksud memahami bahawa perubahan
objek atau susunan tidak mengubah cirinya atau sifatnya. Contohnya, jika air di
dalam cawan dituang ke dalam gelas yang lebih tinggi dan tirus, mereka dapat
mengetahui bahawa kuantiti air tersebut masih sama..
Selain
itu, kanak kanak juga boleh menguasai prinsip pengelasan. Di dalam kemahiran
ini, kanak-kanak dapat mengklasifikasi objek ke dalam set atau kumpulan
berdasarkan sesuatu ciri. Contoh, pengelasan mengikut ciri, warna, saiz dan
bentuk. Di samping itu, kanak-kanak juga boleh menguasai perkaitan logik.
Mereka telah berkebolehan membuat persirian secara mental (mentalseriation) iaitu kebolehan untuk menyusun dalam minda mereka
senarai secara siri ketinggian, berat atau jantina. Contohnya, mereka boleh
membezakan diantara orang yang lebih tinggi atau lelaki dan perempuan. Bagaimanapun,
keupayaan berfikir secara logik masih terbatas kepada konkrit sahaja. Mereka
masih tidak mempunyai kebolehan untuk berfikir secara abstrak. Oleh itu, mereka
tidak dapat menyelesaikan masalah yang kompleks. Di dalam peringkat ini,
kebanyakan aktiviti pembelajaran yang bererti masih bergantung kepada
objek-objek konkrit dan pengalaman secara langsung.
Melalui
penyataan Piaget berkenaan penguasaan kefahaman berdasarkan pengetahuan dan
pendekatan secara konkrit. Pada ketika ini sekiranya pelajar ditanya bagaimana
kedudukan dacing sekiranya 1 kilogram kapas di timbang dengan 1 kilogram batu. Pada
ketika ini, walaupun mereka tahu bahawa kapas itu ringan namun apabila jumlah
berat kapas itu sama dengan jumlah batu maka kedudukan dacing adalah sama iaitu
kedua-dua barang yang ditimbang itu tadi mempunyai berat yang sama. Jelaslah
bahawa kanak-kanak pada peringkat ini sudah boleh membuat persamaan logik yang
sekaligus membantu proses perkembangan kognitifnya. Penulis mengutarakan contoh
ini kerana ia merupakan soalan matematik yang disoal kepada penulis ketika
berada dalam tahun 5, jadi hasil daripada logik akal penulis mengatakan bahawa
kedudukan dacing adalah sama, walaupun kapas itu ringan namun ia mempunyai
berat yang sama dengan batu yang pada hakikatnya berat.
4.4 Peringkat
Operasi Formal ( 11 tahun ke atas )
Perkembangan
kognitif pada peringkat awal remaja iaitu untuk kanak-kanak yang berusia 11
tahun ke atas dikenali sebagai peringkat Operasi Formal oleh Jean Piaget. Pada peringkat ini, kanak-kanak dapat
melakukan andaian dan ramalan berdasarkan fakta .Pemikiran mereka juga tidak
lagi bertumpu kepada objek konkrit semata-mata, namun dapat memikirkan idea
secara abstrak dan membuat hipotesis, contohnya mereka mampu memberi idea
tentang punca suatu perkara, misalnya punca-punca berlakunya ponteng sekolah.
Mereka juga boleh berfikir secara deduktif atau induktif, dan menggunakannya untuk
membuktikan teorem atau hukum matematik serta membuat rumusan atau generalisasi
daripada aktiviti-aktiviti matematik. Remaja juga boleh menggunakan simbol-simbol
matematik untuk menggambarkan konsep yang abstrak, mengaitkan satu konsep
dengan konsep yang lain serta menggunakan logik untuk menyelesaikan masalah matematik.
Antara ciri-ciri pemikiran formal
ialah:
1. Berfikir
secara abstrak. Kanak-kanak dapat menyelesaikan masalah-masalah matematik di
mana melibatkan perwakilan abstrak.Contohnya, 4x + x = 10. Apakah nilai x ?
2. Berfikir
secara sistematik. Contohnya, terdapat 3 helai baju dan 3 helai seluar,
berapakah kombinasi pakaian yang dapat dibuat daripada pakaian di atas ?
3. Boleh
membuat hipotesis. Mereka boleh membuat ramalan tentang apa yang akan terjadi terhadap bandar yang mengalami pencemaran
teruk dalam 20 tahun akan datang.
Penulis
begitu bersetuju dengan pendapat Piaget berkenaan perkembangan kognitif pada
peringkat ini. Hasil dari pengalaman ketika penulis berada dalam Tingkatan 1,
penulis sudah mempelajari fungsi Algebra yang dipelajari dalam salah satu
sukatan mata pelajaran Mathematics Form 1, dan pada ketika itu saya tidak faham
akan perlambangan ‘x’, ‘y’ dan sebagainya. Atas pendedahan dan
pendekatan pembelajaran yang saya perolehi, penulis dapat memahami perkara
tersebut dengan mudah dan cepat. Piaget merumuskan bahawa persediaan mental merupakan
faktor dalaman yang banyak mempengaruhi keberkesanan pembelajaran. Ini telah
dinyatakan dalam teori Piaget, iaitu kanak-kanak pada usia ketika ini sudah mampu
memahami konsep abstrak.
Kurikulum
Prasekolah Kebangsaan menggariskan enam komponen utama yang menyumbang kepada
perkembangan menyeluruh. Ia merangkumi bahasa dan komunikasi, perkembangan
kognitif, kerohanian moral, perkembangan emosi, perkembangan fizikal serta
kreativiti dan estetika. Proses pembelajaran mempunyai pelbagai peringkat. Bermula
dengan ingatan ,tingkah laku, persekitaran dan rangsangan. Ia saling bergerak
seiringan secara kitaran. Manakala perkembangan kognitif pula melibatkan
pemerhatian, perbandingan dan diskriminasi, ramalan, konsep masa, konsep ruang
dan penyelesaian masalah, pengelasan, padanan satu dengan satu konsep nombor,
operasi nombor dan pengukuran. Sebagai seorang bakal warga pendidik, penulis
haruslah memahami dan mengenalpasti cara untuk mengoptimumkan perkembangan
kognitif kanak-kanak. Berikut penulis menyatakan cadangan yang menggunakan
peringkat perkembangan Jean Piaget sebagai model konsep asal.
5.0 Implikasi Teori Perkembangan Kognitif
Piaget dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Mengikut teori
pembelajaran kognitif Piaget, isi pelajaran hendaklah disusun mengikut
peringkat perkembangan kognitif kanak-kanak, iaitu daripada konkrit kepada
abstrak, daripada dekat kepada jauh ,daripada pengalaman yang sedia ada kepada
pengalaman baru, daripada kasar kepada halus, mengikut perkembangan fizikal
individu. Menurut Piaget, pembelajaran merupakan perubahan bentuk tingkah laku. Pembelajaran yang baru dan kompleks hendaklah
menggunakan proses akomodasi untuk mengubah struktur kognitifnya agar
mengadaptasikan keperluan situasi pembelajaran yang dihadapinya. Oleh kerana
proses akomodasi bergantung kepaa motivasi intrinsik individu, guru hendaklah
menggalakkan mereka melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pembelajaran.
Penulis ingin memberi satu contoh,
sebagai seorang guru matematik sekolah rendah, kita harus tumpukan perhatian
terhadap perkembangan kanak-kanak dalam peringkat operasi konkrit dan memahami
kebolehan mereka dalam aktiviti pembelajaran matematik di peringkat sekolah
rendah. Murid-murid sekolah rendah hanya boleh memahami konsep matematik
melalui pengalaman konkrit. Oleh itu, alat bantu mengajar memainkan peranan
penting untuk menyampaikan konsep matematik dengan berkesan. Murid-murid suka
menjalankan aktiviti pembelajaran dengan menggunakan alat bantu mengajar. Oleh
itu, kaedah kerja praktik merupakan kaedah yang sesuai digunakan supaya
melibatkan murid melibatkan diri secara aktif dalam pembelajaran matematik.
Semua konsep matematik baru harus diperkenalkan melalui contoh-contoh konkrit.
Pengajaran geometri harus diperkenalkan dengan gambar rajah atau model, dan
kaedah membuktikan teorem harus dielakkan. Murid-murid dalam peringkat operasi
konkrit tidak berupaya membuktikan teorem geometri yang abstrak.
Adalah
didapati murid-murid sekolah rendah tidak dapat membuat generalisasi daripada
contoh-contoh matematik. Oleh itu, mereka tidak boleh memahami hukum-hukum
matematik seperti hukum tukar tertib, hukum sekutuan dan hukum taburan yang
dirumuskan daripada contoh-contoh matematik itu. Ramai murid sekolah suka
menghafal dari memahami konsep sebenar matematik. Untuk membimbing murid
mengatasi masalah ini, pengajaran
masalah matematik harus dikaitkan dengan situasi sebenar dan perkenalan simbol
matematik haruslah dikaitkan dengan contoh yang berikut.
6.0 Rumusan
Kesimpulannya,
teori perkembangan kognitif Jean Piaget menerangkan bahawa perkembangan
kognitif mereka adalah mengikut beberapa peringkat iaitu sensorimotor,
peringkat pra operasi, peringkat operasi konkrit, diikuti peringkat operasi
formal. Ilmu dan kemahiran adalah dibina berdasarkan usaha individu itu
sendiri. Manakala Lev Vygotsky pula mengatakan bahawa kanak-kanak belajar dan
menguasai kemahiran melalui interaksi sosial. Oleh itu, guru perlu menggunakan
zon perkembangan prokximal untuk membimbing murid dengan menggunakan teknik
scaffolding bagi membolehkan mereka memperolehi kemahiran dalam peringkat yang
lebih tinggi. Sebagai seorang bakal guru, kita seharusnya dapat memilih dan
menggunakan sumber pengajaran dan pembelajaran yang disediakan selain membuat
bahan bantu mengajar sendiri. Antara bahan bantu yang disediakan adalah kad
perkataan, carta, cakera padat, dan sebagainya.
Selain
itu, guru juga boleh membina bahan mereka sendiri mengikut kebolehan dan tahap
keupayaan murid sesuatu kelas. Adapun bahan yang paling berkesan adalah bahan
maujud yang boleh dilihat, dipegang, dan dirasa oleh murid. Ketika merancang
aktiviti kumpulan kepada murid-murid, terdapat beberapa aspek yang perlu
diambil kira dan diberi perhatian. Antaranya adalah masa dan kesesuaian
aktiviti yang dirancang sama ada ianya bersesuaian dengan tahap kebolehan dan
umur murid-murid. Pemilihan bahan yang betul jga perlu dikaitkan dengan tema
yang hendak diajar pada hari tersebut. Selain itu, tunjang yang diajar pada
ketika itu juga perlu diselaraskan agar murid-murid dapat belajar dan
memperolehi kemahiran-kemahiran dengan baik sesuai dengan umer mereka.
Tuntasnya, guru perlu kreatif dan bijak memilih bahan bantu mengajar yang
sesuai untuk digunakan. Pemilihan bahan tersebut perlulah merangsang imaginasi
dan pemikiran kanak-kanak bagi membantu untuk memperkembangkan lagi kognitif
mereka.
No comments:
Post a Comment