Saturday, February 3, 2018

PIRAMID MAKANAN BARU (PMB)

1.0      PIRAMID MAKANAN BARU

                                         

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<script>
     (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({
          google_ad_client: "ca-pub-3313779853663607",
          enable_page_level_ads: true
     });
</script>

Piramid makanan baru (PMB) merupakan satu sistem cadangan pengambilan makanan yang telah diperkenalkan sesuai pada masa kini. Sebelum ini, piramid makanan konvensional (PMK) meletakkan bijirin, nasi, gandum, roti dan sebagainya di aras paling bawah menandakan ia adalah makanan yang perlu diambil dengan banyak. Namun, PMB pula membawa kelainan. Bahagian terbawah iaitu dasar bagi PMB ialah senaman yang kerap dan pengawalan berat badan seimbang.

            Antara sebab mengapa PMB meletakkan senaman  yang kerap dan pengawalan berat badan yang ideal adalah kerana pada era kini, kebanyakan orang jarang melakukan senaman iaitu sekurang-kurangnya 3 kalli seminggu. Peningkatan isu obesiti atau kegemukan meningkat dengan sangat drastik terutamanya di negara-negara maju dan negara yang membangun. Majoriti dari mereka percaya dengan hanya mengamalkan pengambilan makanan mengikut piramid makanan akan menjadi sihat tanpa perlu melakukan senaman. Perkara ini adalah salah kerana senaman amatlah penting untuk menjamin dan menjaga kesihatan agar seimbang.

            Aras kedua dalam PMB adalah buah-buahan dan sayur-sayuran. PMB meletakkan sayuran dan buah-buahan sebagai makanan yang perlu dimakan dengan banyak kerana ia mengandungi vitamin-vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan . Buah-buahan mengandungi antioksidan sebagai pencegah kanser disamping membantu proses penghadaman dan menyihatkan usus kita.

Pada aras ketiga pula, pembahagian makanan dikelaskan kepada dua, iaitu makanan bijirin berserat tinggi dan minyak sayuran contohnya zaitun, bunga matahari, soya, kacang dan lain lain serta minyak ikan. Omega 3 yang terkandung dalam minyak ikan membantu dalam perkembangan minda manusia. Minyak sayuran pula mengandungi asid lemak tak tepu yang membantu mengurangkan kolesterol yang tidak baik dalam darah. Ini kerana penyempitan arteri akan berlaku kerana kandungan kolesterol yang tinggi dan akan membawa kepada serangan strok .

Kekacang diletakkan pada aras keempat dalam PMB. Kekacang merupakan antara sumber asid amino yang diperlukan oleh badan sebagai pembinaan otot dan membantu pembesaran. Tanpa adanya protein maka tubuh badan akan lemah dan terbantut atau untuk kes yang paling teruk iaitu terencat akal. Asid amino yang dimaksudkan ialah lysine. Ia berfungsi untuk menghasilkan hormon antibodi dan enzim yang penting untuk tubuh manusia. Aras seterusnya untuk PMB ialah ikan, ayam dan telur. Makanan-makanan ini mengandungi protein dan lemak serta kalori yang tinggi. Telur umpamanya, mengandungi nilai kolesterol yang sangat tinggi di bahagian kuning telurnya. Manakala produk tenusu di aras seterusnya membekalkan nutrien-nutrien sampingan dan mineral sampingan yang diperlukan oleh badan. Contoh produk tenusu adalah yoghurt, susu dan keju.

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<script>
     (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({
          google_ad_client: "ca-pub-3313779853663607",
          enable_page_level_ads: true
     });

</script>

Di puncak PMB pula, makanan yang perlu diambil secara sedikit ialah daging merah, mentega, beras putih, roti putih, kentang, pasta dan gula. Ini kerana menurut kajian, pengambilan makanan seperti ini secara berlebihan seperti yang dicadangkan dalam PMK membawa kepada peningkatan kadar penyakit jantung dan kegemukan. Beras putih contohnya mengandungi kandungan kanji yang tinggi sekiranya dileraikan dalam badan menghasilkan gula bagi menghasilkan tenaga seterusnya meningkatkan paras glukosa dalam darah. Akhirnya ia akan membawa kepada risiko tinggi menghidapi penyakit Diabetes mellitus.

No comments:

Post a Comment