1.0 PENGENALAN
Wawasan 2020
telah dicetuskan oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad,
pada 28 Febuari 1991 yang akan menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara
perindustrian dan negara maju menjelang tahun 2020. Wawasan 2020 sudah tidak
asing lagi dalam diri masyarakat di negara Malaysia. Bermula dari
sekarang (2016), hanya empat tahun sahaja masa yang ada untuk negara Malaysia
menjadi negara maju. Cita-cita untuk menjadikan negara Malaysia negara yang
maju menjelang tahun 2020 merupakan suata impian yang dinamik. Kejayaannya di
masa hadapan banyak bergantung pada kefahaman dan amalan keagamaan,
persefahaman antara kaum, keilmuan yang tinggi dan canggih, kesatuan nasional,
keadilan sosioekonomi, kematangan politik, pembangunan ekonomi dan teknologi,
perpaduan, perhubungan manusia dan pembentukan akhlak. Ini kerana untuk menjadi
negara yang maju bukanlah memerlukan kemewahan dan kekayaan negara semata-mata
tetapi juga berupaya mengembangkan kekuatan akidah dan kerohanian.
Oleh
yang demikian, menularnya gejala sosial merupakan suatu tembok penghalang kepada
mencapainya wawasan 2020. Sesetengah remaja sering bergelumang dan terhanyut
dengan pelbagai gejala yang negatif dan penyakit sosial seperti vandalisme,
penyalahgunaan dadah, perompakan, seks bebas, pelacuran dan sebagainya. Ini
kerana zaman remaja merupakan suatu cabaran yang bukan sahaja perlu dihadapi
oleh anak-anak tetapi juga ibu bapa. Mereka bukan sahaja mengalami perubahan
pesat dari segi fizikal yang mula menampakkan ciri-ciri kelelakian dan
kewanitaan, tetapi juga dari segi emosi, fikiran dan sosial. Remaja sebagai
tonggak dan tiang negara harus mempunyai kekuatan dari segi fizikal, mental,
rohani dan psikologi supaya menjadi insan yang proaktif, dinamik, berjiwa perintis
dan berdaya maju agar dapat menyumbang kepada pembangunan negara.
2.0 DEFINISI
PENDIDIKAN SEKSUALITI
Pendidikan seksual merujuk kepada kursus formal tentang pengajaran
pembiakan atau reproduktif yang diperkenalkan dalam kurikulum sekolah.
Dinyatakan juga bahawa pendidikan seksual pada asasnya bertujuan untuk
mengetahui diri sendiri dari aspek seksual dan membolehkan seseorang itu
memahami apa proses yang berlaku dalam dirinya sejak dilahirkan sehinggalah
menggapai alam dewasa. Menurut pandangan Islam pula, manusia yang dilahirkan di
dunia telah dibekalkan dengan pelbagai fitrah termasuk fitrah seks. Fitrah manusia terhadap seks merupakan fitrah yang terpendam
dalam diri manusia itu sejak lahir lagi. Seks dikenali sebagai nafsu syahwat
iaitu suatu kekuatan pendorong hidup yang dimiliki manusia secara fitrah dan
ianya merupakan kekuatan naluri yang paling dominan. Ini dapat dilihat melalui
kitab al-Quran yang mana telah menjelaskan bahawa keinginan uatama dan pertama
seorang lelaki adalah wanita. Kenyataan ini sesuai dengan firman Allah S.W.T
yang bermaksud seperti berikut :
“Dihiaskan kepada manusia mencintai syahwat (keinginan
nafsu) seperti wanita-wanita, anak-anak
dan harta-benda yang banyak dari emas, perak, kuda yang bagus, binatang
ternakan dan tanam-tanaman. Demikian itulah kesukaan hidup di dunia dan di
sisi Allah tempat yang sebaik-baiknya.”
( Ali-Imran: 14)
Secara
fitrahnya naluri seks manusia berkembang dalam usia yang tertentu iaitu bagi
lelaki naluri seksnya timbul dalam lingkungan umur 16 tahun manakala perempuan
pula dalam lingkungan usia 12 tahun. Ini jelas menunjukkan dalam hayat manusia,
dorongan seksual memuncak pada zaman remaja. Kejahilan umat manusia dalam
melestarikan keinginan dan keperluan seksual akan menimbulkan berbagai gejala
yang menyeleweng dan bertentangan dengan ajaran Islam seperti hubungan seks
sebelum berkahwin, pelacuran, kehamilan luar nikah dan sebagainya. Oleh yang
demikian, dalam hal ini pendidikan seksualiti kepada golongan remaja khususnya
amatlah penting untuk membimbing mereka ke jalan yang betul iaitu mengikut
syariat Islam. Islam memandang pendidikan seks secara universal di mana
pendidikan seks merupakan sebahagian daripada pendidikan akhlak iaitu mendidik
manusia supaya mematuhi segala perintah Allah S.W.T dan menjauhi larangan-Nya.
Jelas di sini Islam mementingkan pendidikan seks kepada anak-anak mereka agar
mereka dapat membina peribadi yang mulia dan mengelakkan penyelewengan dalam
hal-hal berkaitan seks.
Pendidikan seks perlu didedahkan
kepada anak-anak murid di sekolah bagi memperlihatkan akhlak yang terkandung di
dalamnya dan institusi yang boleh menerapkan nilai ini adalah keluarga dan
sekolah (Mohamad Shatar Sabran, 2003). Justeru itu, ibu bapa dan guru memainkan
peranan yang penting sebagai ajen dalam menyampaikan maklumat kepada anak atau
murid. Setiap ibu bapa dan guru juga haruslah melengkapkan diri dengan ilmu
berkaitan pendidikan seks supaya mereka lebih yakin dan bersedia dalam
menjalankan tugas mendidik. Pendidikan seks di Malaysia setakat ini telah
dijalankan secara merentasi kurikulum dalam beberapa matapelajaran. Buat masa
ini belum ada kurikulum atau modal pendidikan seks yang khas disediakan sebagai
panduan guru-guru. Namun, dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
terdapat banyak aspek pendidikan seks yang diajarkan contohnya isu perkahwinan,
peranan dan tanggungjawab keluarga, masalah pembuangan bayi, isu-isu
kekeluargaan, seks abnormal, penyakit kelamin dan lain-lain.
3.0 Pendidikan
Seks di Kalangan Remaja dan Pelajar Sekolah
Zaman remaja
merupakan masa paling rumit serta cabaran yang harus ditempuhi oleh anak-anak.
Mereka bukan sahaja mengalami perubahan fizikal yang mula menampakkan sifat-sifat
kewanitaan atau kelelakian, tetapi juga emosi, kognitif dan sosial. Dengan
perubahan hormon dan dunia yang serba kompiten, mereka merasakan bahwa tidak
ada sesiapapun yang memahami perasaan mereka termasuk ibu bapa. Ditambah pula
dengan era globalisasi yang mendedahkan mereka dengan pelbagai pengaruh dari
luar.
Oleh
itu, untuk mengelakkan golongan remaja ini daripada terjerumus dalam kancah
negatif, Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan
Masyarakat telah mencadangkan kepada kabinet agar pendidikan seks diperkenalkan
dalam sistem pendidikan negara. Ini berikutan dengan peningkatan kes rogol,
seks luar nikah, penderaan seksual, sumbang mahram, pengguguran dan pembuangan
bayi serta penularan penyakit AIDS. Remaja sebagai tonggak dan tiang negara
harus mempunyai kekuatan dari segi fizikal, mental, rohani dan psikologi.
Remaja tidak seharusnya berada di takuk yang lama sebaliknya mereka harus cuba
untuk melengkapi diri mereka terutamanya berkaitan dengan aspek-aspek di atas
supaya menjadi insan yang proaktif, dinamik, berjiwa perintis dan berdaya saing
agar dapat menyumbang kepada pembangunan negara.
3.1 Kebaikan
Pendidikan Seks
3.1.1 Pelajar
mendapat pemahaman yang lebih tepat dan cara didikan yang betul
Majoriti daripada remaja-remaja di Malaysia mempunyai idea
yang tidak jelas atau kabur tentang perkembangan jasmani diri mereka sendiri. Terdapat juga remaja yang mempunyai
pengetahuan yang salah mengenai satu aspek pusingan haid. Hal ini mungkin
berpunca daripada sumber maklumat yang salah kerana menurut secara umumnya para
remaja mencari maklumat berkaitan seks daripada sumber-sumber yang bukan
peribadi seperti buku, majalah, filem dan sebagainya. Rasa inkuiri iaitu ingin
untuk tahu dan ingin merasa sememangnya begitu mendalam pada usia remaja
mungkin akan disalahgunakan akibat penyebaran cerita-cerita yang banyak
merosakkan jiwa remaja. Walaupun semua
remaja berasal dari latar belakang agama yang berbeza yang melarang hubungan
seks sebelum kawin, namun apa yang ditakutkan dengan pengetahuan yang kabur ini
merek akan cuba untuk mempratikkannya. Kita juga tidak dapat menafikan
kemungkinan bahawa terdapat sesetengah sumber yang kurang bertanggungjawab dan
kadang-kala memperalatkan seks sebagai objek dagangan.
Dalam pada itu, para remaja
marcapada ini lebih menurut kehendak rakan sebaya daripada ibu bapa mereka
sendiri. Sekiranya mereka tidak mendapat penerangan atau didikan seks daripada
ibu bapa atau di sekolah maka mereka berbincang hal-hal berkaitan dengan seks
dengan rakan sebaya. Ini semestinya akan menimbulkan kesan yang amat serius.
Ini kerana rakan sebaya merupakan golongan yang belum mencapai kematangan dari
segi kognitif mereka. Oleh yang demikian, maklumat mengenai seks yang diberi
oleh mereka itu mungkin salah jika dibandingkan dengan maklumat yang
disampaikan oleh golongan dewasa seperti ibu bapa atau guru-guru di sekolah
yang lebih berpengalaman dan matang.
3.1.2 Membantu
ibu bapa dalam mendidik anak tentang pendidikan seks
Ibu bapa
merupakan orang yang terdekat dengan anak-anak. Sejak mereka dilahirkan ibu
bapalah yang bertanggungjawab untuk membesarkan dan mendidik anak mereka.
Sepanjang perkembangan mental dan fizikal anak-anak, mereka menjadikan ibu bapa
sebagai teladan dalam mempelajari cara bercakap, tingkah laku, tabiat dan nilai
yang dipegang dan sebagainya. Berdasarkan keadaan ini, ibu bapa secara tidak
langsung telah menjadi pendidik asas untuk anak-anak mereka. Ibu bapa bukan
sahaja menumpukan tanggungjawab dalam memenuhi keperluan dari segi fisiologi
sahaja iaitu makanan, pakaian dan tempat tinggal, malah keperluan keselamatan
dan kasih sayang amat penting dalam mewujudkan suasana harmonis dan bahagia.
Ini selaras dengan teori yang dikemukakan oleh Maslow dalam Teori Hirarki
Keperluan Maslow. Oleh itu, ibu bapa bertanggungjawab untuk
menjelaskan perkara-perkara mengenai seks kepada anak-anak mereka. Malangnya
mungkin terdapat ibu bapa yang tidak mampu melaksanakan tanggungjawab ini.
Beberapa kajian mendapati bahawa ibu bapa tidak rela untuk memberikan informasi
atau maklumat yang berkaitan dengan seks kepada anak-anak mereka. Beberapa
faktor yang menyebabkan ibu bapa gagal untuk mendidik anak mereka tentang seks
adalah seperti yang berikut :
a. Ibu bapa tidak bersedia
Ibu bapa tidak
bersedia berbincang mengenai seks secara terbuka dengan anak-anak menyebabkan
mereka sering menangguhkan dan mengelak dari perbincangan .
Keengganan ini menyebabkan anak-anak tertanya-tanya. Tambahan pula sikap
inkuiri remaja yang membara di jiwa anak-anak muda. Ini mendorong mereka untuk
mendapatkan maklumat daripada
rakan-rakan mereka. Ini kerana rakan-rakan lebih bersifat terbuka. Lama
kelamaan, mereka akan mendapatkan info melalui pembacaan atau menonton video
lucah secara sembunyi tanpa pengetahuan ibu bapa.
Selain itu terdapat ramai ibu bapa beranggapan
pendidikan seks terlalu peribadi dan mereka tidak sanggup membincangkan hal-hal
ini dengan anak remaja mereka. Ibu bapa tidak sanggup menghadapi pertanyaan
‘bukan-bukan’ dari anak remaja mereka. Namun demikian, kajian menunjukkan
bahawa sememangnya ibu bapa mempunyai sikap positif terhadap pendidikan seks.
Ibu bapa mengakui yang anak-anak mereka harus didedahkan kepada pengetahuan dan
maklumat seks yang jelas untuk menjamin keselamatan anak masing-masing. Ibu
bapa juga menyokong pengenalan pendidikan seks di sekolah kerana mereka lebih suka
orang lain untuk menyampaikan maklumat seks kepada anak mereka.
b. Ibu bapa sibuk
Tuntutan
kehidupan semasa yang mementingkan status dan material menyebabkan ibu bapa
lebih mementingkan kerjaya daripada keluarga sendiri. Urusan pejabat dan aktiviti
sosial kadang kala mendapat perhatian lebih dalam kalangan ibu bapa. Ini
menyebabkan mereka selalu pulang lewat malam dan mengabaikan tanggungjawab
sebagai ibu bapa terhadap anak-anak mereka. Fenomena ini menyebabkan anak-anak
mereka berasa tersisih dan beranggapan ibu bapa mereka tidak menyayangi mereka
dan seterusnya merenggangkan hubungan antara ibu bapa dengan anak-anak.
Renggangnya hubungan ini menyebabkan anak-anak merasa malu untuk berkongsi
masalah dengan ibu bapa mereka terutamanya berkaitan dengan seks. Sebaliknya
mereka tidak berasa malu atau kurang selesa untuk mengadu dengan teman sebaya
mereka.
Oleh
yang demikian, melalui pendidikan seks di sekolah anak-anak remaja bukan sahaja
boleh mendapatkan maklumat yang betul berkaitan seks malahan juga sekiranya
anak remaja ini mempunyai sebarang masalah tentang seks, mereka boleh merujuk
kepada guru yang mengajar mereka. Ini mungkin boleh meringankan beban yang
dihadapi oleh anak-anak remaja kerana mereka merasakan ada tempat untuk mengadu
sekiranya mereka menghadapi masalah.
3.1.3 Pelajar
lebih yakin mengenai isu-isu seksualiti
Dengan
pengetahuan yang diperoleh secara formal, pelajar lebih berkeyakinan
membincangkan isu seks dan mengadu masalah yang mereka hadapi dan berusaha
mencari penyelesaiannya. Dalam pada itu, mereka juga diandaikan tidak mudah
terpengaruh dan terbabit dengan kegiatan maksiat. Oleh itu, institusi
pendidikan sememangnya amat sesuai melaksanakan pendidikan seks dari perspektif
pembangunan manusia. Jika pendidikan seksual
dapat dilaksanakan dengan bijaksana, ia boleh memberi sumbangan yang positif
kepada matlamat melahirkan pelajar yang seimbang dari segi jasmani, rohani,
emosi dan intelek seperti yang termaktub dalam Falsafah Pendidikan Negara.
Proses pendidikan yang bersepadu dan
berterusan merangsang remaja mengenalpasti dan membezakan nilai murni
kemanusiaan dan kehidupan dengan lebih rasional dan mampu menghayati nilai ini
dengan bijaksana dan berhemah, khususnya berkaitan dengan seks. Bukan jua
mustahil bahawa melalui pengajaran dan pembelajaran yang terancang, kefahaman
seks dapat diterapkan untuk meningkatkan keprihatinan remaja terhadap gejala
negatif seks. Oleh yang demikian, penulis dalam hal ini mencadangkan kepada
setiap individu pelajar memahami nilai keagamaan dan menanamnya dalam sanubari
agar pembentukan akhlak masyarakat berasaskan agama akan menjamin kualiti insan
yang lebih beretika dan berakhlak tinggi.
3.2 Keburukan
Pendidikan Seks
3.2.1 Membebankan
pelajar
Apa yang
menarik perhatian penulis dan ingin dikritik menerusi penulisan ini ialah isu
pendidikan seks yang terdapat suara mewar-warkan ia bakal dilaksanakan di
negara kita tidak lama lagi. Tetapi dasar kerajaan ini masih berada di tahap
penyelidikan dan belum tentu lagi ia akan dilaksanakan. Mereka akan menilai
terlebih dahulu dan sebarang pandangan akan diselidik sebaik mungkin. Ini
membuktikan bahawa kerajaan Malaysia begitu prihatin tentang pendidikan di
Malaysia. Hal ini kerana ia bukanlah
sesuatu isu yang remeh tetapi melibatkan masa depan rakyat sekaligus pencorak
pembangunan negara di masa hadapan.
Pada
masa kini, bilangan matapelajaran yang diambil oleh pelajar sememangnya sudah
sedia banyak. Sekiranya pendidikan seksual ini dijadikan mata pelajaran wajib
dipelajari, maka ianya akan membebankan pelajar. Pada pendapat penulis,
pendidikan seksual yang dijalankan sekarang iaitu disepadukan dengan mata
pelajaran lain seperti agama, pengajian moral dan sains harus dikekalkan
seperti yang sedia ada. Kementerian Pelajaran hanya perlu menjalankan kajian
mengenai perlaksanaan kurikulum tersebut. Tindakan yang perlu mungkin boleh
diambil untuk memperkemaskan dari segi perlaksanaannya. Selain itu, pemantauan
terhadap perlaksaan perlu dijalankan dari masa ke semasa untuk memastikan
objektif dan matlamat kurikulum pendidikan seksual itu tercapai.
3.2.2 Menimbulkan
kesan buruk
Mata pelajaran
pendidikan seksual bukan penyelesaian masalah gejala sosial, malah boleh
menyubur dan menambah masalah sosial dalam kalangan remaja. Ini kerana apabila
mereka disogokkan dengan mata pelajaran tersebut maka remaja akan lebih
cenderung menggunakan daya imaginasi mereka ke arah menyelami dunia seks
sebenar. Ia akan mengundang bahaya yang lebih besar kerana peringkat umur
remaja adalah peringkat proaktif, iaitu mahu mencuba. Kurangnya pengetahuan
tentang seks menyebabkan mereka melakukan perbuatan tercela itu kerana tidak
dapat membezakan mana yang baik dan mana yang buruk.
Laporan
kajian mendapati lebih daripada 50% remaja pernah berbincang dengan rakan-rakan
mengenai seks, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan dalam permasalahan
mereka. Tambahan pula, sebanyak 64.4%
remaja dan pelajar sekolah pernah membaca dan menonton gambar atau video lucah
dan ingin mencuba selepas menontonnya. Aktiviti ini mungkin ada kaitan dengan
perkembangan akil baligh dan kematangan seksual. Kebanyakan ibu bapa
beranggapan bahwa apabila sampai masanya maka anak-anak akan tahu sendiri.
Namun kita alpa akan kemajuan negara yang mendewasakan mereka sebelum waktunya.
Remaja sentiasa ingin tahu dan ingin mencuba. Jika tidak diberi maklumat yang
betul, mereka akan berusaha untuk mendapatkan maklumat tersebut dengan cara
yang lain. Dalam dunia sekarang, banyak anasir negatif hanya menunggu masa
untuk mengambil kesempatan terhadap remaja yang jahil mengenai seks.
3.2.3 Kelemahan
perlaksanaan kurikulum sedia ada
Di Malaysia,
walaupun pendidikan seksualiti telah dilaksanakan secara merentas kurikulum
perdana sejak 1989, namun menurut Rahil Mahyuddin, Marina Abdullah &
Habibah Elias (2000) menyatakan bahawa penyampaian pendidikan seksualiti
sekarang tidak membawa apa-apa kesan dalam memerangi gejala seksual remaja
Malaysia hari ini. Majoriti sarjana berpendapat bahawa kegagalan membekalkan
pendidikan seksualiti kepada kanak-kanak sekolah khususnya Kanak-Kanak
Bermasalah Pembelajaran (KKBP) itu berpunca daripada aspek kelemahan
perlaksanaan kurikulum Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran (PKBP) sedia
ada. Kekaburan elemen seksualiti di dalam kurikulum PKBP sedia ada telah
menyebabkan guru PKBP tidak menyedari akan kepentingan pendidikan seksualiti
untuk murid mereka. Ini secara langsung menyebabkan murid mereka kekurangan
pengetahuan seksualiti dan seterusnya amat mudah terjerat menjadi mangsa
jenayah seksual. Penyediaan bahan pengajaran atau modul pendidikan seksualiti
merupakan satu cara untuk mengatasi kelemahan yang ada ini.
Pendapat penulis mengenai masalah
ini akan pasti bertambah serius memandangkan belum terdapat latihan atau bahan
sokongan (modul) diberi kepada guru-guru PKBP pra perkhidmatan atau dalam
perkhidmatan oleh mana-mana institusi latihan perguruan kita. Memandangkan
sumber utama pengetahuan seksualiti kebanyakan kanak-kanak sekolah menengah
ialah daripada guru mereka berbanding dengan ibu bapa dan media massa. Ini
bermakna selain ibu bapa, peranan guru sebagai pembekal pengetahuan seksualiti
tidak dapat dipertikaikan. Ini sesungguhnya benar dalam dunia pendidikan khas
hari ini kerana sebahagian besar masa KKBP dihabiskan di sekolah. Oleh sebab itu, kajian perlu
melibatkan ibu bapa dan guru agar memperolehi input berguna bagi membolehkan
pembinaan modul pendidikan seksualiti masalah pembelajaran. Seterusnya modul
yang telah dibina perlu dinilai bukan sahaja dari segi kualiti tetapi juga dari
segi penerimaan sosial. Penilaian tambahan dari segi penerimaan sosial perlu
dilaksanakan di dalam kajian ini memandangkan pendidikan seksualiti merupakan
suatu isu yang hangat dan kontroversi.
4.0 KESIMPULAN
Pendidikan
seksual adalah perlu didedahkan kepada golongan remaja sejak di bangku sekolah
supaya mereka tidak mendapatkan maklumat mengenai naluri seksual daripada
sumber yang salah dan menganggap bahawa remaja yang cemerlang dalam bidang
akademik juga akan cemerlang dalam pembentukan sahsiah. Golongan mahasiswa juga
tidak terlepas daripada gejala yang tidak bermoral ini kerana kurang yang ilmu pengetahuan dan masyarakat haruslah
membuka minda dan tidak hanya berfikiran konservatif kerana apa yang berlaku
pada hari ini golongan remaja matang sebelum sampai masanya disebabkan oleh
pengaruh persekitaran yang banyak menekan.
Dengan
demikian, peranan sekolah dalam memberikan pendidikan seks merupakan suatu tanggung jawab moral bagi perkembangan
anak didik. Peranan sekolah haruslah
diberikan satu sokongan bahawa sekolah merupakan suatu institusi yang
bersifat komplementeri dan membantu para
ibubapa dalam melancarkan tugas dan
peranan para ibubapa terutama dalam menanamkan sikap dan perilaku seksual
anak terhadap hakikat seksualiti
manusia.
No comments:
Post a Comment