Saturday, February 3, 2018

SEJARAH PENDIDIKAN VERNAKULAR DI MALAYSIA

1.0       PENGENALAN

Malaysia merupakan sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai etnik yang berbeza dari segi kepercayaan, budaya dan bahasa. Kepelbagaian latar belakang menjadi cabaran setiap kaum di negara ini khususnya Melayu, Cina, India dan bumiputra. Perbezaan ini sememangnya menyukarkan para pemimpin untuk memacu pembangunan negara. Oleh itu, suatu formula yang jitu dan ampuh perlu diwujudkan dalam mencapai perpaduan dan integrasi semua etnik menjadi satu bangsa Malaysia yang bersatu. Justeru itu, aspek pendidikan telah dijadikan salah satu wadah atau saluran utama kerajaan untuk mencapai perpaduan dan integrasi kaum di Malaysia. Pendidikan di Malaysia telah dijadikan salah satu sistem sosial yang paling penting bagi perkembangan dan kemajuan Negara. Oleh itu, perancangan yang rapi, teratur dan terperinci telah dibuat untuk mencapai misi dan matlamat tersebut.

Bagi setiap negara yang sudah mengecapi kemerdekaan, salah satu aspek penting yang harus dititikberatkan dalam usaha untuk memacu negara yang maju dan membangun dari aspek politik, ekonomi dan sosial ialah penekanan terhadap perlaksanaan sistem pendidikan negara. Sistem pendidikan yang dilaksanakan di dalam sesebuah negara, penting bukan sahaja kerana fungsi kebajikan dan sosialisasinya iaitu di mana kanak – kanak dididik untuk menjadi insan yang berjaya dan mengenali sosiobudaya serta alam sekeliling, tetapi juga boleh digunakan sebagai wadah untuk menyampaikan ideologi kebangsaan kepada masyarakat iaitu melalui penerapan tentang kefahaman serta nilai – nilai positif untuk perpaduan kaum di kalangan para pelajar.

2.0       Sejarah Pendidikan Vernakular di Malaysia
Kerajaan British pada awalnya tidak berniatpun memajukan bidang pendidikan semasa memerintah Tanah Melayu. Ramai pegawai British berpendapat bahawa pendidikan terutamanya untuk orang Melayu tidak mendatangkan faedah namun sebaliknya akan menimbulkan kesedaran pada golongan terdidik untuk menentang kerajaan. Walaubagaimanapun, atas desakan pembesar Melayu iaitu Sultan di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, pihak pemerintah British merasakan ada baiknya memberikan pendidikan setakat pendidikan rendah untuk orang Melayu. Oleh yang demikian, kerajaan British telah membina secara beransur-ansur sekolah rendah vernakular Melayu sejak pertengahan abad ke-19 sehinggalah berlaku Perang Dunia Kedua.

Vernakular bermaksud ‘‘bahasa pengantar bahasa ibunda’’. Dasar British yang memberikan kelonggaran dalam hal penubuhan sekolah telah menyebabkan penubuhan sekolah Inggeris oleh pendakwah Kristian, sekolah vernakular Cina oleh masyarakat Cina dan sekolah vernakular Tamil oleh pemilik ladang kopi dan getah. Justeru itu, sudah sememangnya ciri utama pendidikan pada zaman pemerintahan British ialah  ketiadaan matlamat dan objektif dalam bidang pendidikan. Seterusnya perkara ini menimbulkan ketidakseragaman dalam orientasi dan kurikulum pendidikan yang seterusnya menimbulkan masalah yang rumit khususnya dari segi perpaduan kaum, apabila negara ini ingin mencapai kemerdekaan.

2.1       Sekolah Melayu
Pada mulanya sekolah Melayu ditubuhkan di Negeri-negeri Selat atas usaha Blundell, Gabenor Negeri-negeri Selat. Sekolah-sekolah ini diberikan bantuan kewangan oleh kerajaan British. Sekolah pertama yang ditubuhkan ialah di Teluk Belanga di Singapura, ini diikuti oleh sekolah-sekolah lain di Melaka dan juga di Pulau Pinang. Tetapi, sekolah-sekolah ini tidak mendapat sambutan daripada ibu bapa Melayu. Untuk menggalakkan anak-anak Melayu Bersekolah, A.M. Skinner mengubahsuai sekolah-sekolah ini, supaya pelajaran sekular diajar pada waktu pagi dan petang pula pengajian al-Quran diadakan. Kerajaan British membiayai guru yang mengajar bahasa Melayu. Tetapi ibu bapa murid-murid bertanggungjawab membiayai gaji guru yang mengajar agama Islam, iaitu al-Quran.

Pada mulanya, sekolah-sekolah ini tidak mendapat sambutan yang baik. Orang-orang Melayu tidak menyokong pendidikan sekular kerana bebanan yang mereka hadapi dari segi kewangan kerana mereka perlu tanggung gaji guru-guru agama. Di Selangor, denda berbentuk wang dikenakan ke atas ibu bapa yang tidak menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Ganjaran turut diberikan kepada pelajar yang menghadiri ke sekolah dengan baik dan menunjukkan usaha. Akhirnya satu enakmen dikeluarkan di Perak, Selangor dan Negeri Sembilan yang mewajibkan kehadiran anak-anak Melayu yang berumur tujuh hingga empat belas tahun di sekolah (Awang Had Salleh, 1980).  Tindakan boleh diambil ke atas ibu bapa yang tidak berbuat demikian.


Di bawah pentadbiran British, peluang untuk anak-anak Melayu di desa untuk mendapat peluang pendidikan lebih terhad dan mereka kekurangan guru-guru terlatih. Hanya empat tahun pelajaran sekolah rendah diberikan kepada kebanyakan pelajar Melayu. Pelajaran di sekolah Melayu meliputi aspek-aspek pertanian, berkebun di sekolah dimulakan untuk memberi pengalaman dan pengetahuan pertanian kepada murid. Pelajaran seperti anyaman bakul juga diperkenalkan. Dalam usaha menyelaraskan pelajaran Melayu, jawatan Nazir Sekolah Melayu juga diperkenalkan. Buku-buku Melayu yang baru dicetak dan guru-guru sekolah Melayu mula diberi latihan apabila Maktab Perguruan Sultan Idris ditubuhkan pada tahun 1922.

2.2       Sekolah Cina
Dengan pertambahan penduduk Cina di negeri-negeri Melayu, sekolah-sekolah Cina mula dibina. Sekolah Cina ditubuhkan oleh masyarakat Cina secara bebas dan tanpa bantuan British. Sekolah Cina dijalankan mengikut corak sekolah-sekolah sekolah di negeri China. Buku-buku dan guru dari negeri China dibawa masuk sebagai bahan dan tenaga pengajar. Pada peringkat awal, kesemua sekolah Cina memberi pendidikan hingga tahap sekolah rendah sahaja. Pada tahun 1913, seorang peniaga Cina, Tan Kah-kee menubuhkan  Sekolah Menengah Cina yang pertama, yang dikenali sebagai ‘Nanyang Overseas Chinese School’. Pendidikan untuk anak-anak perempuan Cina yang pertama adalah Sekolah Kuen Cheng yang mula mengambil murid-murid perempuan pada tahun 1908.

Selepas revolusi 1911 di China, pengaruh unsur-unsur politik negeri China terserap di sekolah-sekolah China. Perkembangan ini mendesak kerajaan Brisith mengambil peranan yang lebih langsung dan aktif dalam usaha mengawal perkembangan pendidikan Cina di Tanah Melayu. Kerajaan mula mendaftar sekolah-sekolah Cina sebagai langkah untuk mengawal sekolah-sekolah ini. Kerajaan British mula membiayai sekolah-sekolah Cina dan Pengarah Pelajaran diberi kuasa untuk menutup sekolah-sekolah yang tidak mengikuti peraturan-peraturan berkenaan dengan sukatan pelajaran. Untuk menyekat aktiviti-aktiviti politik dan ideologi komunis di sekolah-sekolah Cina, Gabenor Cecil Clementi Smith telah mengharamkan aktiviti ‘Kuomintang’ di sekolah-sekolah Cina. Bantuan kewangan hanya diberikan kepada sekolah yang menggunakan loghat-loghat Cina selain mandarin. Bahasa Inggeris juga mula diajar sebagai satu mata pelajaran.

2.3       Sekolah Tamil
Bagi kaum India, pendidikan awal hanya diberikan dalam bahasa Tamil, kerana orang Tamil adalah kumpulan penduduk India yang terbesar di Tanah Melayu. Perkembangan pendidikan Tamil tidak dapat dipisahkan dengan perusahaan ladang-ladang di Tanah Melayu. Dengan kedatangan imigran dari India, sekolah-sekolah Tamil juga dimulakan di ladang-ladang. Kelas-kelas diadakan di bangunan-bangunan lapuk dan diajar oleh orang-orang yang tidak terlatih seperti  kerani-kerani ladang atau ‘mandor’. Sekolah-sekolah ini tidak mempunyai sukatan pelajaran yang tertentu dan kebanyakan buku-buku yang digunakan adalah dari India. Pada tahun 1920, Kerajaan British melantik tiga orang sebagai Penolong Nazir Sekolah Tamil di Perak dan seorang di Selangor. Langkah ini tidak dapat meningkatkan mutu sekolah-sekolah Tamil. Kadar keciciran  adalah sangat tinggi dan kebanyakan pelajar tidak dapat menyempurnakan  persekolahan mereka iaitu selama empat tahun.

Di kawasan- kawasan bandar, badan-badan agama mengusahakan pembinaan sekolah-sekolah Tamil. Kurikulum, buku teks dan guru dibawa dari India. Pihak British tidak mengawal atau mementingkan sekolah-sekolah Tamil. Pada tahun 1923, Kod Buruh diluluskan. Dengan  ini, ladang-ladang yang mempunyai lebih dari 10 orang anak antara 7 hingga 14 tahun diwajibkan menyedia kemudahan persekolahan bagi mereka. Ia akan dibiayai oleh majikan ladang-ladang tersebut. Pada amnya, mutu sekolah Tamil sangat rendah , pelajaran hanya diberikan selama empat tahun. Oleh sebab buku-buku dan guru dibawa dari India, sekolah-sekolah  ini lebih berorientasikan India seperti sekolah-sekolah Cina yang berorientasi kepada ideologi China.

2.4       Sejarah Pendidikan Sekolah Kebangsaan
Pendidikan adalah salah satu cara terbaik untuk membentuk dan seterusnya menyuburkan semangat cintakan negara serta perasaan kekitaan antara kaum. Namun begitu kerana latar belakang sistem pendidikan yang berbeza-beza antara kaum, maka matlamat itu sukar untuk dicapai. Sebelum British meninggalkan Tanah Melayu, mereka mulai menyedari masalah ini. Oleh itu, mereka telah mengambil inisiatif untuk mengatasinya dengan menubuhkan beberapa jawatankuasa yang berfungsi menyelidiki masalah ini dan mengutarakan pendapat dan cadangan bagi mengatasinya. Antara jawatankuasa yang terawal dibentuk ialah Jawatankuasa Barnes pada tahun 1950.
            Pengerusinya L.J Barnes mengambil kesimpulan bahawa perpaduan boleh dicapai melalui pendidikan pada peringkat rendah lagi iaitu dengan mengutarakan pendidikan satu aliran yang dinamakan Sekolah Kebangsaan dengan menggunakan bahasa Melayu dan Inggeris sebagai bahasa pengantar.  Serentak dengan ini semua sekolah berasaskan kaum harus ditutup untuk memastikan matlamat perpaduan dapat dicapai. Walaubagaimanapun, cadangan seperti ini sukar dilaksanakan kerana setiap kaum belum bersedia melakukan demikian. Hasilnya penyata Fenn-Yu menyarankan agar dikekalkan sahaja sekolah sedia ada dengan bahasa pengantar masing-masing.  Masalah pendidikan ini telah mendapat perhatian serius bukan sahaja dari kerajaan malahan juga dari segenap lapisan masyarakat.

            Kerajaan Parti Perikatan yang diberi peluang mentadbir Tanah Melayu apabila memenangi pilihan raya tahun 1955.  Keprihatinan kerajaan Perikatan terserlah apabila Menteri Pendidikan, Dato’ Abdul Razak bin Hussien mengetuai satu jawatankuasa bagi mengkaji situasi pendidikan semasa. Hasilnya pada tahun 1956, mereka telah mengemukakan satu laporan yang dikenal sebagai Laporan Razak.  Jawatankuasa ini mencadangkan satu bentuk pendidikan yang menyeluruh. Bagaimanapun, ia tetap mengekalkan sekolah rendah Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris menggunakan bahasa pengantar masing-masing. Sesuatu yang  baru dari jawatankuasa ini adalah sistem pendidikan sekolah menengah yang sama untuk semua kaum. Ini bermakna tiada lagi sekolah berasaskan kaum dan penggunaan bahasa pengantar berbeza-beza pada peringkat sekolah menengah.


            Cadangan daripada jawatankuasa ini telah diterima pakai oleh kerajaan Perikatan dan hingga sekarang pun sistem pendidikan kita mewarisi cadangan tersebut walaupun bukan sepenuhnya lagi. Nampaknya hasrat untuk mewujudkan satu sistem pendidikan bersepadu melampaui sempadan perkauman masih tidak kesampaian sehingga hari ini. Dengan ketiadaan satu semangat nasionalisme yang membawa kesepaduan rasa kesetiaan diiringi perasaan kekitaan yang tinggi maka sukar sistem pendidikan yang tunggal dapat dilaksanakan. Malahan perasaan  takut kehilangan identiti kaum masing-masing menjadi penghalang dalam mewujudkan sistem pendidikan yang berteraskan satu bahasa sahaja. 

7 comments:

  1. rujukan artikel ni dari mana ya?

    ReplyDelete
  2. Jadi, puncanya sekolah vernakular masih tidak dapat ditutup sehingga ke hari ini, disebabkan takut kehilangan identinti bangsa masing masinglah. Mungkin generasi kaum cina dan india takut bahasa mereka akan pudar ditelan zaman . Sepatutnyakan, bahasa pengantar tamil dan mandarin boleh dimasukkan sekali dalam silibus sekolah kebangsaan,boleh buat pilihan nak belajar ke tak

    ReplyDelete
  3. Semua ini bermula daripada;
    i) Kelemahan Parti Perikatan selepas memenangi pilihanraya dah membentukkan Laporan Razak;

    1. Yang tidak tegas menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar di sekolah dan penekanan bagi menjadikan sekolah kebangsaan sebagai sekolah satu aliran demi perpaduan rakyat semasa dan di masa depan.
    2. Masih mengekalkan sekolah Cina dan sekolah Tamil.
    3. Tidak berusaha mengekalkan, memperjuangkan, memberi pendidikan Bahasa Melayu dikalangan kaum Cina dan India.
    4. Tidak serius dalam menjadikan keharmonian sesama kaum supaya dapat hidup sebagai rakyat Malaysia
    (Malaya) utk hidup saling faham memahami, hormat-menghormati dgn memberi pendekatan dan penekanan dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung.
    5. Membiarkan kaum Cina dan India membawa unsur² dan kepercayaan politik dari negara asal utk diamalkan dibumi Malaysia ( Malaya)
    6. Tidak menekankan sikap taat setia terhadap negara ini dikalangan kaum Cina dan India.
    7. Ujudnya sikap iri hati, dengki mendengki, sombong dan tidak mahu bercampur gaul dikalangan kaum khasnya kaum Cina yg nampak sangat kesombongannya berbanding dengan kain India.
    Tapi mutakhir ini semakin terserlah sikap yang amat membimbangkan terhadap perpaduan kaum.
    Hanya sekarang semakin retak menunggu terbelah????
    Atau adakah lagi cara lagi utk mendapatkan satu titik persefahaman, kerjasama, hormat menghormati, toleransi dikalangan 3 kaum ini.
    Apa pun Perlembagaan Persekutuan tetap terpelihara.

    ReplyDelete
  4. Artikel yang baik. Cuma kalau dilihat dalam Perlembagaan Persekutuan agak bercanggah kerana ia menyatakan pendidikan bahasa sepatutnya satu subjek dan pelajaran dan bukan sebagai bahasa pengantar. Bahasa Kebangsaan adalah bahasa rasmi dan tanggungjawab Kerajaan yang tentukan penggunaannya. Laporan Razak 1957 sepatutnya mengikut ketetapan Perlebahaan Persekutuan.

    ReplyDelete